PMK
Wybuch koronawirusa zagraża operacji refinansowania długu trzeciemu co do wielkości armatorowi kontenerowemu na świecie.
Francuski CMA CGM SA zamierza rozpocząć refinansowanie zadłużenia od końca przyszłego miesiąca. Firma z Marsylii, jeden z największych przewoźników morskich chińskich towarów, stara się przedłużyć pożyczki o wartości około 400 milionów dolarów, a także prowadzi rozmowy z wierzycielami w sprawie refinansowania około 725 milionów euro (784 milionów dolarów) obligacji przypadających na styczeń.
- W najbliższym czasie nie widzę możliwości refinansowania obligacji - powiedział Jan Patteyn, analityk kredytowy w Octo Finances w Paryżu. - Koronawirus zwiększa niepewność sektora i powinien wpłynąć na wyniki finansowe CMA CGM w pierwszym kwartale – dodał.
Konsekwencje mogą być potencjalnie poważne dla CMA CGM, które jest obecne w Szanghaju od 1992 roku i przenosi jeden z ośmiu kontenerów z Azji do Europy i Stanów Zjednoczonych. Wirus może w końcu doprowadzić do potknięcia się koncernu, który w ostatnim czasie wykorzystał zadłużenie do przyśpieszenia wzrostu i ma obecnie w sumie około 18 miliardów dolarów długu.
Obligacje nadawcy z terminem zapadalności w styczniu 2021 roku spadły o 10 centów w ciągu ostatniego miesiąca do 89 centów, zwiększając rentowność. Oznacza to, że firma musiałaby zapłacić odsetki przekraczające 20% od nowej sprzedaży długu.
Rzecznik CMA CGM powiedział, że firma przedstawi szczegóły swoich planów, kiedy opublikuje wyniki finansowe na początku marca.
Według analityka Bloomberg Intelligence, Chrisa Muckensturma, rozprzestrzenianie się koronawirusa wpływa na sezonowe zapotrzebowanie, które jest już tradycyjnie niskie dla firm żeglugowych.
Rynek żeglugi kontenerowej stoi przed trudnym pierwszym kwartałem, ponieważ koronawirus zwiększa sezonowo słabe zapotrzebowanie na liniowce. Wraz z wejściem w życie taryf amerykańsko-chińskich i przepisów IMO, wzrost wolumenu żeglugi liniowej spadły do 0,8 proc. w 2019 r., najmniej od siedmiu lat.
Shanghai Containerized Freight Index, który mierzy stawki spot dla kontenerów eksportowych poza najbardziej ruchliwym portem w Chinach, spadł w ubiegłym tygodniu do dwumiesięcznego minimum 888 punktów. Dyrektor generalny A.P. Moller-Maersk A / S, największej na świecie firmy żeglugowej, ostrzegł inwestorów o „znacznej niepewności” w 2020 roku.
CMA CGM już próbował zmniejszyć swój dług poprzez zbycie udziałów w Terminal Link. Jednak umowa uzgodniona w listopadzie zawierała minimalną gwarantowaną wypłatę dywidendy na rzecz kupującego, co może wywrzeć dodatkową presję na płynność.
Firma stara się zrefinansować swój dług po tym, jak już odrzuciła oferty drogich prywatnych linii kredytowych od grupy funduszy hedgingowych.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody