• <
PZT_980x120_gif_2020

Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego zakończona (wideo)

Strona główna Porty, logistyka Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego zakończona (wideo)
Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego zakończona (wideo) - GospodarkaMorska.pl

ew/UMG

05.12.2019 Źródło: własne

We wtorek, 3 grudnia br. w Gdańsku odbyło się uroczyste podsumowanie realizowanego od czerwca do września projektu pn. „Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego”.

Konferencję rozpoczęto od wspólnego przejścia plażą w Jelitkowie. Spacer miał na celu zobrazowanie lądowych efektów projektu, a mianowicie poszerzenia plaży, będącego skutkiem zasilenia jej urobkiem z prac pogłębiarskich na torze wodnym.

W zasadniczej części spotkania Uczestnicy zostali powitani  przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni,  kpt.ż.w. Wiesława Piotrzkowskiego, który w nagraniu skierowanym do zebranych powiedział m.in: „Modernizacja przebiegała w sposób sprawny, była zorganizowana zarówno przez służby Urzędu, jak i przez Wykonawcę na najwyższym z możliwych poziomów logistycznych (…) Z jednej strony będziemy mieli teraz możliwość zintensyfikowania ruchu na torze podejściowym, z drugiej uzyskaliśmy szerokie plaże, a w zasadzie w niektórych miejscach je odtworzyliśmy”.

Następnie głos zabrała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Z-ca Dyrektora ds. Technicznych, która w swojej prezentacji przedstawiła zadania Urzędu oraz aktualnie realizowane projekty. Drugim prelegentem był Andrzej Małkiewicz, Pełnomocnik Dyrektora Urzędu ds. Realizacji Projektu. Prezentacja ta dotyczyła założeń projektu oraz przebiegu jego realizacji. Jako trzeci wystąpił  Michał Gawroński z Firmy Jan De Nul NV, Wykonawcy prac. W swoim materiale zaprezentował mnóstwo ciekawych danych dotyczących projektu, zilustrowanych zdjęciami wykonanymi przed i w trakcie robót. Na zakończenie o założeniach przyjętych dla sztucznego zasilania oraz monitoringu linii brzegowej na odcinkach objętych projektem mówił Piotr Szmytkiewicz, Z-ca Dyrektora Instytut Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk.

Urząd Morski w Gdyni umowę z Wykonawcą, belgijską firma Jan De Nul NV podpisał w styczniu, a czas na wykonanie robót wynosił 18 miesięcy. Jednak dzięki sprawnej organizacji, wyjątkowemu zaangażowaniu Pracowników realizujących zadanie, a także wykorzystaniu do prac czerpalnych  największej na świecie  pogłębiarki,  projekt ukończono znacznie wcześniej (rzeczywiste prace pogłębiarskie trwały 5 miesięcy).

Celem przedsięwzięcia było zmodernizowanie toru wodnego tak, aby zapewnić bezpieczną, dwukierunkową żeglugę:

    zbiornikowców o gabarytach: długości 355m; szerokości 60m; zanurzeniu do 15m
    kontenerowców o gabarytach: długości 350m; szerokości 45m; zanurzeniu do 15m

mogących wchodzić i wychodzić z Portu Północnego jednocześnie.

Parametry techniczne nowego toru to:

    szerokość w dnie 600 m,
    całkowita długość pogłębianego toru podejściowego ~6420 m
    głębokość techniczna Ht = 18,0 m

Dzięki Inwestycji Urzędu Morskiego w Gdyni, któremu  ustawowo powierzono  budowę i utrzymywanie infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani od strony morza, Port Gdańsk jeszcze bardziej zwiększa swoją atrakcyjność i konkurencyjność na europejskim rynku portowym, co podkreślił w swoim wystąpieniu Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

W ramach modernizacji toru wodnego wykorzystano pobierany piaszczysty urobek do sztucznego zasilania brzegu morskiego na skalę dotychczas niespotykaną. Dzięki tym działaniom, plaże w wytypowanych miejscach zostały poszerzone o parędziesiąt metrów,  a w niektórych wręcz odtworzone.  Celem wykonanych prac, tak jak każdorazowo przy refulacji,  była ochrona brzegu morskiego przed erozją, a także ochrona przeciwpowodziowa zaplecza.

Łącznie na plażach Zatoki Gdańskiej oraz północnych nad morzem otwartym odłożono ok. 4 mln3 piasku na odcinku ok. 12km. Tym samym, ochronę brzegu morskiego wzmocniono w następujących miejscach:


    Jelitkowo
    Jastrzębia Góra/Ostrowo
    Kuźnica
    Stegna/Sztutowo
    Westerplatte
    Cypel Helski

Całkowity koszty inwestycji, prowadzonych w ramach projektu „Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku”, wyniósł 161 milionów złotych. Unijne dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko pokryło 85% i wyniosło prawie 137 mln zł.

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 42,28 $ baryłka  -2,29% 21:53
 Cyna 17080,00 $ tona -2,15% 10 lip
 Cynk 2145,00 $ tona 0,61% 10 lip
 Aluminium 1639,00 $ tona -1,21% 10 lip
 Pallad 2017,20 $ uncja  1,01% 21:52
 Platyna 849,45 $ uncja  0,94% 21:53
 Srebro 19,46 $ uncja  1,99% 21:53
 Złoto 1804,35 $ uncja  0,16% 21:53

Dziękujemy za wysłane grafiki.