ew/ABB
Statek patrolowy KV Svalbard należący do norweskiej Straży Przybrzeżnej stał się pierwszą jednostką wyposażoną w napęd Azipod®, która dotarła na Biegun Północny. Na KV Svalbard, koordynowanym przez Centrum Nansena (NERSC) w Bergen pracują wspólnie naukowcy z Norwegii, Polski, Stanów Zjednoczonych i Kanady.
Dzięki wysokiej wydajności w najtrudniejszych warunkach, napęd Azipod® zajął znaczącą pozycję wśród statków pływających na akwenach zalodzonych. Jak zaznacza w oficjalnym komunikacie ABB: "Pod koniec sierpnia 2019 r. nasz napęd Azipod® przeszedł do historii. KV Svalbard wyposażony w dwa pędniki tego typu, stał się pierwszym norweskim statkiem, który dotarł na Biegun Północny".
W miesięcznym rejsie na lodołamaczu norweskiej Straży Przybrzeżnej KV Svalbard, koordynowanym przez Centrum Nansena (NERSC) w Bergen, uczestniczą i pracują wspólnie naukowcy z Norwegii, Polski, Stanów Zjednoczonych i Kanady.
Głównym celem wyprawy jest zakotwiczenie w głębokich basenach Oceanu Arktycznego całorocznych pionów pomiarowych, wyposażonych w instrumenty do prowadzenia ciągłych obserwacji środowiska oceanu. Badacze z IOPAN odpowiedzialni są za jeden z czterech pionów pomiarowych (tzw. mooringów), na którym autonomiczne przyrządy rejestrować będą dane dotyczące właściwości akustycznych (tomografia akustyczna), fizycznych (temperatura, zasolenie, pionowe rozkłady prądów morskich, dryf i zanurzenie lodu) oraz biogeochemicznych (koncentracja rozpuszczonego tlenu, pCO₂ oraz pH) wody morskiej w wysokiej Arktyce.
Jak powiedział Ottar Haugen, dowódca norweskiej Straży Przybrzeżnej: "Bylismy w stanie żeglowac przez wody arktyczne i dotrzeć do bieguna północnego szybciej, niż uważaliśmy to za możliwe. To najlepszy dowód na to, że w naszej flocie znajduje sie statek wyposażony w solidny układ napędowy umożliwiający pracę w najtrudniejszych warunkach lodowych".
Azipod® to elektryczny układ napędowy znajdujący się w zanurzonej gongoli na zewnątrz kadłuba statku. Może obracać się o 360 stopni w celu zwiększenia zwrotności, co jest szczególnie ważne przy statkach pływających w warunkach lodowych. Napęd jest w stanie rozbić lód arktyczny o grubości do 2,1 m i ma udowodnioną zdolność do zmniejszenia zużycia paliwa nawet o 20 procent w porównaniu z tradycyjnymi układami napędowymi.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key