• <
PZT_1100x200_gif_2020

Jednostka z napędem ABB Azipod® po raz pierwszy na Biegunie Północnym

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Jednostka z napędem ABB Azipod® po raz pierwszy na Biegunie Północnym
Jednostka z napędem ABB Azipod® po raz pierwszy na Biegunie Północnym - GospodarkaMorska.pl

ew/ABB

09.09.2019 Źródło: własne

Statek patrolowy KV Svalbard należący do norweskiej Straży Przybrzeżnej stał się pierwszą jednostką wyposażoną w napęd Azipod®, która dotarła na Biegun Północny. Na KV Svalbard, koordynowanym przez Centrum Nansena (NERSC) w Bergen pracują wspólnie naukowcy z Norwegii, Polski, Stanów Zjednoczonych i Kanady.

Dzięki wysokiej wydajności w najtrudniejszych warunkach, napęd Azipod® zajął znaczącą pozycję wśród statków pływających na akwenach zalodzonych. Jak zaznacza w oficjalnym komunikacie ABB: "Pod koniec sierpnia 2019 r. nasz napęd Azipod® przeszedł do historii. KV Svalbard wyposażony w dwa pędniki tego typu, stał się pierwszym norweskim statkiem, który dotarł na Biegun Północny".

W miesięcznym rejsie na lodołamaczu norweskiej Straży Przybrzeżnej KV Svalbard, koordynowanym przez Centrum Nansena (NERSC) w Bergen, uczestniczą i pracują wspólnie naukowcy z Norwegii, Polski, Stanów Zjednoczonych i Kanady.

Głównym celem wyprawy jest zakotwiczenie w głębokich basenach Oceanu Arktycznego całorocznych pionów pomiarowych, wyposażonych w instrumenty do prowadzenia ciągłych obserwacji środowiska oceanu. Badacze z IOPAN odpowiedzialni są za jeden z czterech pionów pomiarowych (tzw. mooringów), na którym autonomiczne przyrządy rejestrować będą dane dotyczące właściwości akustycznych (tomografia akustyczna), fizycznych (temperatura, zasolenie, pionowe rozkłady prądów morskich, dryf i zanurzenie lodu) oraz biogeochemicznych (koncentracja rozpuszczonego tlenu, pCO₂ oraz pH) wody morskiej w wysokiej Arktyce.

Jak powiedział Ottar Haugen, dowódca norweskiej Straży Przybrzeżnej: "Bylismy w stanie żeglowac przez wody arktyczne i dotrzeć do bieguna północnego szybciej, niż uważaliśmy to za możliwe. To najlepszy dowód na to, że w naszej flocie znajduje sie statek wyposażony w solidny układ napędowy umożliwiający pracę w najtrudniejszych warunkach lodowych".

Azipod® to elektryczny układ napędowy znajdujący się w zanurzonej gongoli na zewnątrz kadłuba statku. Może obracać się o 360 stopni w celu zwiększenia zwrotności, co jest szczególnie ważne przy statkach pływających w warunkach lodowych. Napęd jest w stanie rozbić lód arktyczny o grubości do 2,1 m i ma udowodnioną zdolność do zmniejszenia zużycia paliwa nawet o 20 procent w porównaniu z tradycyjnymi układami napędowymi.

 

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 28267,00 $ tona 1,68% 16 kwi
 Cynk 2853,00 $ tona 1,57% 16 kwi
 Aluminium 2308,00 $ tona -0,86% 16 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.