ew
Przeładunki towarów w polskich portach ponownie przekroczą 100 mln ton - zapowiedział w środę w Polskim Radiu 24 minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Dodał, że rocznie porty przynoszą w budżetu państwa 40 mld zł.
Pierwszy raz w historii polskich portów bariera 100 mln ton została przełamana w roku 2018.
"Przekroczyliśmy i kolejny raz przekroczymy znacznie 100 mln ton" - powiedział Gróbarczyk zapytany o skalę przeładunku towarów w polskich portach morskich.
W ubiegłym roku przeładunki w morskich przystaniach wyniosły 101,19 mln ton a w roku 2017 było to 87 mln ton.
Minister dodał, że porty morskie przynoszą 40 mld zł rocznie do budżetu państwa "z tytułu wszelkiego rodzaju ceł i danin". "To jest około 10 proc. budżetu państwa i to nas niezwykle cieszy i chcemy to zdecydowanie zwielokrotnić. W związku z tym przyjęliśmy program rozwoju portów" - powiedział minister.
Gróbarczyk przypomniał, że realizowana ma być m.in. budowa Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni, czy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Koszt budowy portu w Gdańsku może sięgnąć 12 mld zł, w Gdyni 3,2 mld zł, a terminalu w Świnoujściu 2-2,5 mld zł. Pogłębiany ma być również tor wodny prowadzący do portów w Szczecinie i Świnoujściu
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej