• <
PZT_1100x200_gif_2020

Gróbarczyk: w styczniu pokażemy studium wykonalności dla budowy Kanału Śląskiego

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Gróbarczyk: w styczniu pokażemy studium wykonalności dla budowy Kanału Śląskiego
Gróbarczyk: w styczniu pokażemy studium wykonalności dla budowy Kanału Śląskiego - GospodarkaMorska.pl

mk

09.10.2019 Źródło: PAP

W styczniu przyszłego roku zostanie przedstawione studium wykonalności dla budowy Kanału Śląskiego, który miałby połączyć Wisłę z Odrą, przebiegając przez Śląsk i Małopolskę – zapowiedział w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Kanał Śląski, który ma powstać w ramach Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej będzie mieć ok. 90 km długości i łączyć Wisłę z Odrą, przebiegając w rejonach Kuźni Raciborskiej, Rybnika, Żor, Tychów, Bierunia w woj. śląskim i Oświęcimia w zachodniej Małopolsce.

Jak przypomniał Gróbarczyk z dotychczasowych analiz wynika, że najbardziej rokującą drogą wodną w Polsce jest połączenie zindustrializowanych terenów Górnego Śląska z Morzem Bałtyckim poprzez rzekę Odrę. Z kolei – wskazał minister – nie jest możliwe doprowadzenie do żeglowności handlowej Wisły między Krakowem i Warszawą, dlatego najsensowniejszym rozwiązaniem jest połączenie tej rzeki z Odrą za pomocą Kanału Śląskiego.

„Tutaj mamy już wyłączenie i zabezpieczenie terenów pod kątem budowy tego kanału, a więc przyłączenie Krakowa, poprzez drogi śródlądowe do Odry i do portów w Szczecinie i Świnoujściu, to jest ten kierunek, który jak najbardziej spina się pod kątem finansowym i rokuje na rozwój” - ocenił szef resortu podczas briefingu w Krakowie.

W jego ocenie nowa droga wodna będzie dopełnieniem systemu transportu drogowego i kolejowego w Polsce.

Gróbarczyk zapowiedział, że w styczniu przyszłego roku zostanie zaprezentowane studium wykonalności dla tej inwestycji, które wskaże m.in. przebieg nowej drogi wodnej, nakłady potrzebne na jej wykonanie i ramy czasowe inwestycji.

„Nie zakładamy, że kanał będzie w przeciągu siedmiu lat wybudowany” - ocenił minister i dodał, że przedsięwzięcie będzie zgłoszone do ubiegania się o dofinansowanie unijne w ramach rewizji programu Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Analizy techniczne dla Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej przygotowuje zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej poinformował też, że w przyszłym roku rozpoczną się prace przygotowawcze do budowy najistotniejszej inwestycji hydrotechnicznej na Wiśle, czyli budowy stopnia wodnego w Niepołomicach k. Krakowa.

Zadanie, które zabezpieczy poziom wody niezbędny do tzw. czwartej klasy żeglowności wynoszący 2,5 metra oraz będzie pełnić funkcje ochrony przeciwpowodziowej, miałoby zostać zrealizowane w ciągu siedmiu lat – zapowiedział Gróbarczyk.

Według niego inwestycja została ujęta w przyjętym przez rząd Programie Rozwoju Retencji, który zapewnia jej finansowanie na poziomie około 500 mln zł. Będzie realizowana przez Państwowe Gospodarstwo Wody Polskie.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział podczas briefingu w Krakowie, że rząd premiera Mateusza Morawieckiego „podejmuje wiele wysiłków, aby zwiększyć potencjał portów morskich i śródlądowych dróg wodnych”.

„Jest absolutną koniecznością, żeby w tych staraniach uwzględnić Kraków i ziemię małopolską, która dysponuje potencjałem dzisiaj nieobudzonym. Ten potencjał wymaga wielu nakładów, wielu inwestycji, ale przede wszystkim determinacji i my tę determinację mamy - mamy pomysł jak to zrobić i chcemy to zrobić” - zaznaczył Adamczyk.

Źródło:
PAP
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 28267,00 $ tona 1,68% 16 kwi
 Cynk 2853,00 $ tona 1,57% 16 kwi
 Aluminium 2308,00 $ tona -0,86% 16 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.