• <
PZT_980x120_gif_2020

Czy istnieje szansa na zmniejszenie kosztów eksploatacji nabrzeży portowych?

Strona główna Porty, logistyka Czy istnieje szansa na zmniejszenie kosztów eksploatacji nabrzeży portowych?
Czy istnieje szansa na zmniejszenie kosztów eksploatacji nabrzeży portowych? - GospodarkaMorska.pl

ew/Enamor

02.06.2020 Źródło: własne

Wraz z rosnącą liczbą dużych statków, które zawijają do portów, coraz częściej pojawia się pytanie, jak zoptymalizować koszty związane z utrzymaniem nabrzeży. Biorąc pod uwagę liczbę incydentów, które mają miejsce i naruszają konstrukcje przystani, Zarząd Portu Morskiego Gdynia wraz z Uniwersytetem Morskim w Gdyni i firmą Enamor zrealizowali projekt dofinansowany z funduszy Europejskich, dzięki któremu udało się stworzyć pierwszy na świecie system z obszaru IT, którego celem jest ciągłe monitorowanie stanu umocnień dna morskiego.

Wady tradycyjnych metod przeglądu infrastruktury portowej.

Uszkodzenie konstrukcji hydrotechnicznych lub portowych, spowodowane jest niszczącym działaniem strumienia zaśrubowanego – przekraczaniem przez statki, dopuszczalnych przez dany port morski, prędkości strumieni zaśrubowych. Mimo iż w każdym porcie morskim funkcjonują przepisy ograniczające te prędkości, często zdarza się, że są one przekraczane przez statki. W wyniku tych niepożądanych działań, umocnienia dna w basenach portowych ulegają uszkodzeniu.

Obecnie wykorzystywaną metodą, którą stosuje się w portach na całym świecie, są cykliczne przeglądy infrastruktury, których dokonują nurkowie z pomocą dedykowanego sprzętu. Inspekcje polegają na przeprowadzeniu wizualnej oceny stanu umocnień oraz pomiarów sondażowych. Niestety takie podejście ma swoje wady. Po pierwsze, stan techniczny umocnień, między kolejnymi, zaplanowanymi inspekcjami, jest nieznany. Co prawda, można go przewidywać na podstawie modelu degradacji konstrukcji, ale trzeba się liczyć z tym, że konstrukcje wykonywane zgodnie z nowymi technologiami, nie są jeszcze dokładnie zbadane, a zespołom przygotowującym modele, może brakować informacji dotyczących tego, jak materiał, z którego są wykonane, zachowuje się podczas długotrwałej eksploatacji.

Po drugie, przeglądy są realizowane w trakcie zaplanowanych inspekcji, a ich obowiązkowa częstotliwość jest różna i zależy od lokalnych przepisów zarządcy portu. To właśnie ze względu na ich okresowość, trudno jest określić okoliczności zniszczenia umocnień dna przez strumienie zaśrubowe, co skutkuje tym, że koszty związane z naprawą umocnień muszą być ponoszone przez zarządcę portu.

Innowacyjne rozwiązanie IT, służące ciągłemu monitorowaniu stanu umocnień dna morskiego.

W związku z powyżej wskazanymi problemami, gdyńska firma Enamor, wraz z Zarządem Morskiego Portu Gdynia oraz Uniwersytetem Morskim w Gdyni, zrealizowała projekt, którego wynik pozwola na bieżącą kontrolę ciśnień przy nabrzeżu powstających w wyniku oddziaływania strumieni zaśrubowych statków. – Zamysłem projektu było stworzenie systemu IT, który monitoruje stan umocnień dna morskiego oraz umożliwia zapobieganie dużym, kosztownym w naprawie uszkodzeniom – mówi Wojciech Górski, kierownik projektu, po czym dodaje, że w wyniku realizacji prac, powstał produkt, który poprzez stały pomiar ciśnień i transmisję danych, pozwala zaalarmować zarząd portu o przekroczeniu przez załogę statku, określonych w przepisach prędkości strumieni zaśrubowanych.

Docelową grupą odbiorców są zarządy portów morskich oraz kapitanowie jednostek pływających. Pytany o możliwość sprzedaży produktu na rynku międzynarodowym, kierownik projektu mówi, że przeprowadzona przez konsorcjum analiza, wykazała, że obecnie brakuje tego typu produktów na rynku, co zwiększa szansę, by odniósł on sukces na arenie międzynarodowej i przyczynił się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa. – Wierzymy, że dynamiczny rozwój branży morskiej oraz wzrost popytu na usługi portowe sprawi, że zarówno armatorzy, jak i operatorzy portowi, będą stosować nowoczesne standardy rozwiązań w sferze działalności gospodarczej, tak by poprawić efektywność funkcjonowania portów oraz przyczynić się do zwiększenia ochrony środowiska morskiego – dodaje Wojciech Górski.

Pierwszy egzemplarz systemu jest już eksploatowany w gdyńskim porcie pozwalając lepiej planować prace utrzymaniowe i minimalizować ich koszty. Zebrane doświadczenia zostaną wykorzystane do przygotowania kolejnych wdrożeń w polskich i zagranicznych portach.

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_szczecin_390x100_2020
port_gdańsk_390x100_2020

Surowce

 Ropa brent 48,46 $ baryłka  1,25% 11:57
 Cyna 18820,00 $ tona -0,37% 23 lis
 Cynk 2756,00 $ tona -1,11% 23 lis
 Aluminium 1969,00 $ tona -0,76% 23 lis
 Pallad 2329,80 $ uncja  -0,69% 11:58
 Platyna 966,00 $ uncja  0,10% 11:57
 Srebro 23,41 $ uncja  0,52% 11:58
 Złoto 1806,85 $ uncja  0,07% 11:58
invest_gda_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.