PMK
W chińskiej stoczni Hudong-Zhonghua Shipbuilding odbyła się ceremonia chrztu gazowca LNG, zamówionego przez japońskie Mitsui O.S.K. Lines i chińskie COSCO Shipping. Jednostka o pojemności 174 tys. m3 otrzymała 24 września nazwę LNG Dubhe.
295-metrowy statek jest pierwszym z czterech gazowców LNG zamówionych w czerwcu 2017 roku na potrzeby terminalu Jamał LNG. Po dostarczeniu pod koniec października LNG Dubhe rozpocznie transport skroplonego gazu ziemnego dla tego obiektu.
Na razie statek będzie przewoził LNG z terminali przeładunkowych w Europie lub z miejsca, w którym przeprowadzane są operacje transferu między statkami.
Pierwszy zakład w Jamał LNG rozpoczął produkcję pod koniec 2017 roku. Następne dwa takie same obiekty ruszyły kolejno w lipcu i listopadzie 2018 roku. Rosyjski producent LNG, PAO Novetek, który posiada 50,1% udziału w projekcie, powiedział, że otwarcie drugiego i trzeciego zakładu wyprzedza harmonogram o ponad sześć miesięcy.
Instalacja Jamał LNG znajduje się w Sabiecie, na północny wschód od Półwyspu Jamał, w obrębie koła podbiegunowego. Gaz produkowany w obiekcie jest transportowany przez Arktykę na pokładzie wyspecjalizowanej floty lodowców LNG Arc7, które uzupełniają tankowce o niższej klasie lodowej.
Udziałowcami wartego 27 mld dolarów projektu Jamał LNG są: Novatek (operator, 50,1 % udziałów), chiński CNPC i francuski Total (po 20 % udziałów) oraz Chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku (9,9 % udziałów).
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?