PMK
Hiszpański operator promowy, Baleària, przewiózł 4,32 mln pasażerów w 2018 roku, o 11 procent więcej w ujęciu rok do roku. Z tego ponad milion klientów wybrało trasy międzynarodowe.
Dodatkowo hiszpański operator przetransportował 1,209 mln pojazdów na swoich promach, o 17 proc. więcej r/r.
- Rynek zagraniczny stanowi obecnie 22% naszej działalności - wyjaśnił Adolfo Utor, prezes Baleàrii.
Na tych trasach wzrost liczby pasażerów wyniósł 26 procent, podczas gdy sprzedaż przekroczyła 84 mln euro, co stanowi wzrost o 16%. Połowa pasażerów grupy podróżowała liniami łączącymi Półwysep Iberyjski z północną Afryką, obszarem, na którym przedsiębiorstwo żeglugowe z Walencji rozwija się najszybciej.
- Jesteśmy w okresie ekspansji, ponieważ konsolidujemy również nowe trasy na Morzu Alborańskim i wokół Wysp Kanaryjskich - powiedział dalej Utor, odnosząc się do linii utworzonych w 2018 roku. Te trasy powstały dzięki strategicznym sojuszom z firmami żeglugowymi Marítima Peregar i Fred Olsen.
Wysoki koszt wdrożenia nowych tras wraz ze wzrostem cen paliwa w 2018 roku spowodowały, że rentowność Baleàrii, a tym samym ostateczne wyniki finansowe, okazały się gorsze niż w 2017 roku.
Armator odnotowała obrót w wysokości 381,4 mln euro w tym okresie, co stanowi wzrost o 5 procent. Z drugiej strony, zysk EBITDA była o 14 proc. niższy i wyniósł 70,3 mln euro. Zysk netto był z kolei o 37 proc. niższy i wyniósł 27,4 mln euro.
Firma chce osiągnąć zrównoważony wzrost gospodarczy, który byłby zgodny z ochroną środowiska, integracją społeczną i równymi szansami. W tym kontekście Utor wspomniał o wykorzystaniu skroplonego gazu ziemnego, który w 2018 roku był „wkładem Baleàrii w walkę ze zmianami klimatu”.
- Gaz ziemny jest czystszą energią, która towarzyszy Baleàrii wraz z digitalizacją. Są to dwie strategiczne linie, które doskonale łączą się w naszych inteligentnych statkach - podkreślił Utor.
Do końca 2020 roku Baleària będzie dysponować dziewięcioma inteligentnymi statkami napędzanymi gazem, z których trzy będą budowane od zera, a sześć będzie wynikiem konwersji.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?