Marek Nowak
Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu w oczywisty sposób wpłynąłby na ożywienie gospodarki w regionie, powstałyby także nowe nowe miejsca pracy. Obiekt ten ma jednak znajdować się pół kilometra od terenów zabudowanych i pozbawić mieszkańców dostępu do popularnej plaży. Prezydent Miasta Świnoujście, Janusz Żmurkiewicz, stoi przed poważnym dylematem i zapowiada referendum w tej sprawie.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zwróciło się do Prezydenta Miasta Świnoujście o zaopiniowanie projektu rozszerzenia granicy portu i budowy terminalu w jednej z dzielnic miasta, Warszowie. Ministerialną procedurę zmierzającą do rozszerzenia granic portu wszczęto natomiast na wniosek Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście.
Pomysł tej inwestycji nie jest oczywiście nowy, znana była też propozycja jej lokalizacji, a w kwietniu podczas posiedzenia komisji gospodarki i budżetu Rady Miasta, zostały przedstawione pierwsze plany związane z budową terminalu. Dopóki jednak nie było konkretów, nie było też poważnych protestów.
O plażę i spokój
Warszów położony jest w prawobrzeżnej części Świnoujścia. Wstępny projekt budowy terminala przewiduje, że zajmie on dwa kilometry plaży i wyciętych zostanie kilka hektarów lasów. Przeciwnicy budowy terminala, którzy zorganizowali już pierwsze akcje protestacyjne, podnoszą więc, że to cenne tereny dla rozwoju turystyki, w grę wchodzi także ochrona terenu znajdującego się w programie Natura 2000 (ze względu między innymi na tereny siedliskowe ptaków), przewidują także, że konsekwencją budowy terminala będzie powstanie nowej infrastruktury - obecne tereny zielone zostaną zabudowane drogami i trakcjami kolejowymi. Ruch samochodów ciężarowych może też utrudnić turystykę w lewobrzeżnej części miasta i dojazd na wyspę Uznam.
Co istotne, samorząd ma też swoje pomysły na zagospodarowanie tej przestrzeni, wyrażone między innymi w strategii rozwoju miasta (postulowana jest między innymi odbudowa drogi turystycznej). Kluczowy dla decyzji radnych może okazać się także fakt, że budowa terminalu nie będzie łączyć się ze szczególnymi wpływami do budżetu samorządu ponieważ inwestycje na terenie portu są zwolnione z podatku. Gmina nie będzie więc miała żadnych wpływów z zagospodarowanego terenu.
Jak już sygnalizowaliśmy, prezydent Świnoujścia wyraził stanowisko, że o budowie terminala powinni zadecydować sami mieszkańcy i planuje przeprowadzić referendum w tej sprawie. Odpowiednia uchwała może zostać przegłosowana już na najbliższej sesji rady miasta.
Konsultacje społeczne zapowiedział także prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek