• <
bulk_cargo_port_szczecin

Stawki frachtu znowu w dół

09.11.2015 08:16 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Stawki frachtu znowu w dół - GospodarkaMorska.pl

Pod koniec października zaskoczyła wszystkich wiadomość o wzroście stawek frachtu. Zarobki armatorów kontenerowców przewożących towary z Azji do Północnej Europy wzrosły wtedy o 327,7 proc. i osiągnęły poziom 988 dolarów za TEU (kontener 20-stopowy). W miniony piątek spadły one jednak do poziomu 674 dol., tym samym zanotowały obniżkę o 32 proc.

Ogólny wskaźnik Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), zmalał do 641,51 dol., czyli o 15,5 proc. Natomiast redukaja stawek o 20 proc. wystąpiła na rynku frachtu porty Dalekiego Wschodu - porty Morza Śródziemnego - do 646 dol.

Spadek jest najbardziej odczuwalny na 10 spośród 14 głównych połączeń kontenerowych, szczególnie na liniach porty Azji Wschodniej - porty zachodniego wybrzeża USA (-19,2 proc.), do 1102 dol. FEU (kontener 40. stopowy) i Azja - porty wschodniego wybrzeża USA (-14,4 proc.), do 2015 dol. /FEU.

Peter Sand, główny analityk Bałtyckiej i Międzynarodowej Rady Morskiej (BIMCO) jest jednak dobrej myśli, mimo fatalnej sytuacji na światowych rynkach. I to w odniesieniu do wszystkich segmentów transportu morskiego: kontenerowców, masowców i tankowców.

- Pamiętajmy, że wciąż wzrasta konsumpcja w Unii Europejskiej, a w Stanach Zjednoczonych popyt na skonteneryzowane towary powinien w końcu pójść w górę. To powinno zatrzymać obecny trend spadkowy. Można oczekiwać, że popyt wzrośnie na nowych rynkach: Iranie, Kubie, Brazylii i Afryce – przekonywał Peter Sand.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.