Marek Nowak
Na Nabrzeżu Oliwskim należącym do spółki Port Gdański Eksploatacja załadowany został kolejny transport cystern firmy Greenbrier, który ma trafić do Arabii Saudyjskiej. Tym razem jednak sztorm już o kilka dni opóźnił jej wypłynięcie.
- Między Gdańskiem i Arabią Saudyjską regularnie, co 28 dni, kursują dwie bliźniacze jednostki ro-ro; Bahri Jeddah oraz Bahri Tabuk - mówi Henryk Zawadzki z firmy Wilhelmsen Ships Service Polska, zajmującej się obsługą agencyjną tych statków. - Jednostka i tym razem wpłynęła do portu planowo, trwający około 30 godzin załadunek cystern przebiegał sprawnie, teraz musimy jednak przeczekać sztorm.
Wilhelmsen Ships Service w Polsce jest częścią międzynarodowej firmy oferującej swoim klientom w ponad 2200 portach na świecie usługi z zakresu agencji okrętowej, logistyki oraz dostawy produktów marek własnych Unitor i Nafleet (chemia okrętowa), Timm (cumy okrętowe) oraz produkty z zakresu Repair & Maintenance. Firma świadczy rownież swoim klientom usługi z zakresu dzierżawy tratew ratunkowych oraz inspekcji stałych instalacji gaśniczych i przenośnego sprzętu p-poż na statkach.
Gdański port został włączony do siatki regularnych serwisów żeglugowych Bahri w związku z realizacją kilkuletniego kontraktu na dostawę cystern dla saudyjskiego operatora kolejowego.
Cysterny docierają do Gdańska z południa Polski drogą kolejową, następnie zostają umieszczone na trailerach, umocowane do nich linami i odstawione na plac przy nabrzeżu. Po przypłynięciu jednostki Bahri operatorzy po kolei podczepiają wózki i wjeżdżają na pokład statku w wyznaczone miejsca. Ostatnim etapem operacji jest mocowanie cystern do pokładu za pomocą łańcuchów.
Statki armatora po drodze z Gdańska do Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Arabii Saudyjskiej zawijają także między innymi do Hamburga, Antwerpii, Bremerhaven, Rotterdamu i Bilbao.
Bahri jest narodowym przewoźnikiem Arabii Saudyjskiej, który od blisko 40 lat świadczy usługi transportowe głównie w obszarze południowej Azji, specjalizując się w przewozach drobnicy, paliw, chemikaliów oraz suchych ładunków masowych.
W ramach obecnie realizowanego kontraktu z Gdańska wypłynie łącznie 1246 wagonów, z których każdy waży około 30 ton. Możliwe jest też, że podpisany zostanie kolejny kontrakt obejmujący ponad 2000 wagonów.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?