ew
Kilka dni temu, Komisja Europejska poinformowała o nowych możliwościach gospodarczych w ramach umowy między UE a Wietnamem. Stowarzyszenie SEA Europe, entuzjastycznie przyjęło tą wiadomość i wzywa do szybkiej ratyfikacji owej umowy.
Projekt umowy zakłada między innymi rezygnację z ceł (ma wyeliminować ponad 99 proc. należności celnych. Pozostałe cła zostaną częściowo zniesione dzięki bezcłowym kontyngentom) czy otwarcie wietnamskiego rynku dla usługodawców z UE. Jej pełną treść mozna znaleźć TUTAJ
Jest to równiez bardzo istotna informacja dla branży morskiej. W związku z tym, stowarzyszenie SEA Europe, wzywa w oficjalnym komunikacie do szybkiego zatwierdzenia i ratyfikacji tych ważnych umów.
Stocznie europejskie, producenci sprzętu morskiego, biura projektowe czy inne firmy z branzy morskiej mają często liczne kontakty handlowe z Wietnamem. Ponadto, przemysł stoczniowy jest jednym z głównych priorytetowych sektorów wietnamskiego rządu. Nowe porozumienie handlowe może mieć ogromne znaczenie, zniesie istniejące cła na niektóre typy statków i sprzęt morskia także otworzy rynki usług wietnamskich dla firm z UE świadczących usługi naprawy i konserwacji statków. Ponadto umowa zawiera postanowienia mające na celu zwiększenie przejrzystości dotacji rządowych i zagwarantowanie uczciwej konkurencji między zagranicznymi przedsiębiorstwami i wietnamskimi przedsiębiorstwami państwowymi. Umowa inwestycyjna zniesie istniejące ograniczenia inwestycyjne dla zagranicznych firm i wzmocni ochronę inwestycji UE.
Sekretarz generalny SEA Europe, Christophe Tytgat, powiedział: "Wietnam jest ważnym rynkiem dla wielu producentów sprzętu morskiego i atrakcyjnym miejscem dla europejskich firm. Porozumienia handlowe UE-Wietnam mają kluczowe znaczenie dla wzmocnienia obecności i możliwości biznesowych europejskich firm branży morskiej w jednym z najszybciej rozwijających się regionów i kluczowym centrum budowy statków na świecie. Dlatego apelujemy do Rady UE o jak najszybsze zatwierdzenie tych umów, aby umożliwić ich wejście w życie przed upływem kadencji Parlamentu Europejskiego w 2019 r. Ufamy również, że te pozytywne i ambitne umowy będą stanowić przykład przyszłych umów z innymi partnerami handlowymi w regionie".
Jak kształtuje się konkurencyjność polskich portów morskich?
Kongsberg Maritime i Torghatten opracują autonomiczny prom łączący Trondheim z półwyspem Fosen
Chiny na energetycznym kursie. Skorzystają porty i morski transport
Carnival i Seaspan wyposażają floty w internet Starlink
Zyski spadają, oczekiwania rosną. Hapag-Lloyd aktualizuje prognozy na 2024
Nowojorskie terminale czeka modernizacja