• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Operatorzy terminali morskich dostosowują się do trudnego rynku

PMK

21.09.2016 10:34 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Operatorzy terminali morskich dostosowują się do trudnego rynku

Partnerzy portalu

Operatorzy terminali morskich dostosowują się do trudnego rynku - GospodarkaMorska.pl

Wielu globalnych operatorów terminalu kontenerowych zostały zmuszonych do zmiany taktyki z powodu kryzysu w światowym handlu i pojawieniu się mega statków w przewozach oceanicznych. Te zmiany zbadała agencja Drewry w swoim przeglądzie światowego rynku operatorów terminali kontenerowych (Global Container Terminal Operators Annual Review).

Jak się okazało taktyka nie jest za bardzo innowacyjna - chodzi o maksymalizację zysków. W tym celu operatorzy zmniejszają moce przeładunkowe i inwestują w infrastrukturę, która pozwoli im sprawnie obsługiwać duże kontenerowca (np. suwnice).

Dochodzi także do coraz szerszej konsolidacji rynku. Doszło już do fuzji operatorów Cosco i China Shipping oraz licznych przejęć (APL przez CMA CGM czy Grupa TCB przez APM Terminals Maerska. Wyraźnie zauważono także inną tendencję - mniejszą liczbę projektów zakładających budowę terminali od podstaw. Liczba takich inwestycji spadła w tym roku z 64 do 39. To wyjątków należy budowa nabrzeża T2 w gdańskim DCT.

Wśród innych tendencji Drewry wymienia częstsze tworzenia spółek joint venture przez niezależnych operatorów terminali z liniami żeglugowymi. Do tej kategorii również należy DCT. Jak ocenia Drewry powstanie w przyszłym roku mega sojuszy armatorów spowoduje zwiększenie się ryzyka biznesowego dla operatorów terminali nie powiązanych z przewoźnikami, zwłaszcza tych, którzy koncentrują się na transhipmencie. Do tej kategorii należą wszystkie inne, poza DCT, polskie terminale kontenerowe.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.