pc
Od niedzieli 9 czerwca pociągi łączące Poznań z Warszawą znów pojadą przez Konin i Koło. W związku z modernizacją linii E20 łączącej Wielkopolskę z Mazowszem, przez dwa lata składy na tej trasie jeździły objazdami.
Przejazd między stolicami regionów potrwa na razie ponad trzy godzimy, a docelowo, po zakończeniu inwestycji, skróci się do ok. 140 minut. Prace warte ponad 2 mld zł potrwają do końca 2020 r.
Pierwszy etap prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, który wymagał wyłączenia ruchu kolejowego na odcinku linii, rozpoczął się w połowie czerwca 2017 roku.
Spółka PKP PLK podała w czwartek, że od 9 czerwca pociągi pojadą trasą Poznań – Konin – Warszawa bez komunikacji zastępczej i objazdu przez Gniezno oraz Inowrocław Rąbinek. Jak podkreślono, jest to zakończenie kolejnego etapu prac, a nie całej modernizacji linii.
"Po zakończeniu wszystkich prac, podróże najszybszymi pociągami z Wielkopolski na Mazowsze odbywać się będą w ok. 2:20 h z prędkością do 160 km/h. W czerwcu, przy kolejnym etapie robót, czas przejazdu najszybszych składów wyniesie jeszcze ok. 3:10 h i stopniowo będzie się skracał" – podała spółka.
Podkreślono, że dzięki realizowanej inwestycji jedna z najważniejszych linii kolejowych w Polsce "zyskuje europejski standard".
"Przy rosnącej liczbie pasażerów pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych oraz ukierunkowaniu transportu na przewozy ładunków koleją, modernizowana linia zapewni oczekiwany efekt - większej przepustowości i dogodnego łączenia przewozów pasażerskich i towarowych. Pociągi pojadą nowymi torami na odcinku ok. 180 km. Wykorzystana będzie nowa sieć trakcyjna. Sprawne i bezpieczne podróże zapewnią nowoczesne urządzenia sterowania" – podała spółka PKP PLK.
Dodała, że dzięki realizowanej inwestycji możliwy będzie przejazd lokomotyw o większej mocy i obsługa składów towarowych o długości 750 m.
"Przyjęte rozwiązanie pozwoli na sprawny przewóz ciężkich ładunków linią, która jest częścią korytarza transportowego TEN-T Morze Północne – Bałtyk. Bezpieczeństwo pasażerów i sprawny przewóz ładunków zapewni nowoczesny system sterowania ruchem. Przyczyni się do tego również budowa bezkolizyjnych skrzyżowań i modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych" - podano.
Obecnie wymieniane są tory między Krzewiem a Żychlinem. Jesienią zaczną się prace na odcinkach Łowicz – Jackowice i Sochaczew – Bednary. Trwa też budowa Lokalnych Centrów Sterowania w Koninie, Kutnie i Łowiczu.
Od 9 czerwca pasażerowie skorzystają z nowych peronów w Kole. Wykonawcy modernizują kolejne perony, m.in. w Kutnie i Łowiczu. Na stacjach powstają podziemne przejścia dla pieszych. System komunikacji w Koninie i Łowiczu poprawią nowe wiadukty.
Projekt "Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz", realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Programu Kolejowego, warty jest ponad 2 mld zł. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę”.
Postępuje modernizacja Nabrzeża Helskiego
Maersk dąży do przyspieszenia łańcuchów dostaw w Europie dzięki nowemu obiektowi przeładunkowemu w Rotterdamie
Obserwowali porty? Oskarżeni o szpiegostwo na rzecz Rosji stanęli przed sądem
Rozpoczęło się holowanie kontenerowca M/V Dali z miejsca katastrofy w Baltimore
Statek BigLift Shipping przetransportował 11 holowników Damen
Jak kształtuje się konkurencyjność polskich portów morskich?