W BCT pojawiły się dwie nowe suwnice nabrzeżowe (STS). Urządzenia przypłynęły dziś do gdyńskiego terminalu na statku Zhen Hua 27.
Nowe suwnice są identycznymi modelami, jak te, które terminal zakupił w styczniu tego roku. Cechuje je zasięg wielkości 48 metrów licząc od nabrzeża do burty statku. Umożliwi to BCT obsługę jednostek o 19 rzędach kontenerów na pokładzie.
- Oznacza to, że jesteśmy gotowi do przeładunku kontenerowców o wielkości do 14 tys. TEU – mówi Michał Kużajczyk, rzecznik prasowy BCT. Zakup nowych suwnic jest częścią programu inwestycyjnego o wartości ponad 200 milionów złotych, z których znaczna część pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Inwestycje i zakupy sprzętu pozwolą na zwiększenie potencjału przeładunkowego BCT o połowę.
Równocześnie, wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia, prowadzona jest modernizacja terminalu kolejowego BCT obejmująca m.in. przedłużenie istniejących torów, co pozwoli na równoczesną obsługę do trzech składów całopociągowych. Jest to o tyle ważne, że od kilku lat zaobserwować można rosnący udział przeładunków kolejowych w ogólnej liczbie operacji prowadzonych w BCT – utrzymuje się on na poziomie ponad 35 proc, nierzadko przekraczając 40 proc..
Na początku marca uruchomiono także system informatyczny EDI, który pozwala na przyspieszenie obiegu informacji pomiędzy terminalem a jego klientami. Wdrażany jest również system pozycjonowania kontenerów, co pozwoli na zwiększenie szybkości przeładunków.
- Te wszystkie inwestycje pozwalają nam szybciej obsługiwać kontenerowce. Dzięki temu łatwiej będzie nam pozyskiwać nowych klientów. Jesteśmy także przygotowani na dalsze zmiany na rynku, w tym obsługę coraz większych jednostek. W ciągu 2-3 lat zakończone będą inwestycje nasze, jak i całego portu, by móc przyjąć takie jednostki – mówi Michał Kużajczyk.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju