30 listopada w centrum Nanotechnologii Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego naukowcy i eksperci dyskutowali na temat polskiej gospodarki morskiej.
Podczas spotkania poza tematami stricte morskimi rozmawiano także o przyszłości i rozwoju przemysłu stoczniowego w Szczecinie. Prelegenci omówili również rolę klastrów, jako ważnych ogniw w jednoczeniu we współpracy podmiotów sektora morskiego.
W trakcie dyskusji podkreślono znaczenie żeglugi śródlądowej w rozwoju gospodarki morskiej. Wskazywano na działania niezbędnego do poprawy wielkości udziału tej gałęzi transportowej wobec pozostałych środków transportu. O ile jeszcze w latach 90. ub. wieku udział przewozów śródlądowych miał wartość dwucyfrową w zespole portów Szczecin-Świnoujście, tak dzisiaj to niecałe 4 proc. Z kolei w skali całego kraju to zaledwie 1 proc. Szacuje się, że dzięki użeglownieniu Odrzańskiej Drogi Wodnej do portów w Szczecinie i Świnoujściu może trafić dodatkowe 20 mln ton ładunków. Kolejną wartością przemawiająca za inwestycjami w Odrę jest przemysł wzbudzony, który powstanie wraz z gospodarczym ożywieniem Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Organizatorem spotkania był Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej w Szczecinie.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny