• <
ATC_CARGO_TOP

Jeden z największych statków wycieczkowych świata już w czerwcu w Porcie Gdynia

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Jeden z największych statków wycieczkowych świata już w czerwcu w Porcie Gdynia
Jeden z największych statków wycieczkowych świata już w czerwcu w Porcie Gdynia - GospodarkaMorska.pl

pc/Zarząd Morskiego Potru Gdynia

23.03.2017 Źródło: własne

Zbliża się kolejny sezon turystyczny w gdyńskim porcie. Wraz z jego rozpoczęciem, do Gdyni, jak co roku, zawitają statki wycieczkowe z całego świata. 7 maja w południe do gdyńskich nabrzeży przybędzie pływający pod panamską banderą wycieczkowiec MSC Opera, inaugurując tegoroczny sezon.

W ubiegłym roku statki wycieczkowe cumowały w Porcie Gdynia 50 razy, przywożąc na swoich pokładach niemal 82 tysiące gości. W tym roku liczba zawinięć nieznacznie się zmniejszy – do 45, nie oznacza to jednak znacząco mniejszej liczby pasażerów – chociażby w związku z tym, że większa będzie w tym sezonie średnia pojemność brutto przybywających jednostek. Złoży się na to  m.in. spodziewany w tym roku najdłuższy i jednocześnie największy pod względem GT w historii polskich portów statek pasażerski  – „Norwegian Getaway” armatora Norwegian Cruise Line. Jego przybycie, planowane na 23 czerwca, będzie niewątpliwą atrakcją.

Pływający pod banderą Bahama statek o długości 325 metrów (GT 145,655) należy do  największych wycieczkowców świata. Ta innowacyjna jednostka, z przepiękną promenadą na świeżym powietrzu i wieloma atrakcjami, wypływa głównie w tygodniowe rejsy z Miami w rejon Wysp Karaibskich. W bogatej ofercie rozrywkowej, kulinarnej, sportowej i rekreacyjnej znaleźć można m.in.: teatr, bibliotekę, galerię, niemal 30 restauracji, Aqua Park z 5 zjeżdżalniami oraz zajmujący 3 pokłady kompleks sportowy z pełnowymiarowym boiskiem do koszykówki, stołami do ping-ponga, polem do gry w minigolfa oraz bieżnią. Na pokładzie Norwegian Getaway znajdują się też ogromny park linowy, ściana wspinaczkowa, klatka linowa ze zjeżdżalnią, a dla najodważniejszych śmiałków – wąskie platformy, na znacznej wysokości wychodzące kilka metrów poza obręb statku. Na pokładzie znajduje się ponad 2 000 kabin i apartamentów zdolnych pomieścić niemal 4 000 pasażerów.

Najczęściej odwiedzającą w tym roku Gdynię jednostką będzie znana już znakomicie z poprzednich sezonów AIDAdiva (11 zawinięć). Poza wspomnianym już Norwegian Getaway, pojawi się również parę innych statków, które odwiedzą Gdynię po raz pierwszy. Najciekawszym z nich będzie Wind Surf, który zawinie do gdyńskiego portu tylko raz, 10 sierpnia. Jego armator – Windstar – nazywa go „największym żaglowcem na świecie”. Prawdopodobnie ma rację, jednak Wind Surf powinien być nazywany łodzią hybrydową, ponieważ posiada zarówno żagiel, jak i silnik. Niewielki, w porównaniu z cumującymi przy gdyńskich nabrzeżach „gigantami”, 187-metrowy żaglowiec (GT 14,745), imponuje pięcioma masztami, z których każdy ma 50 metrów wysokości.

Zakończenie tegorocznego sezonu wycieczkowców w Porcie Gdynia nastąpi 6 września, kiedy to zawinie tam ostatni z awizowanych statków, pływający pod włoską banderą Costa Pacifica.

Ciekawostka: średnia długość statków wycieczkowych awizowanych na ten sezon to 256,84 m, a średnie GT to 75,479.

Dotychczasowy rekord pod względem wielkości należał do cumującego w Porcie Gdynia w 2007 roku Navigator of the Seas (GT 139,570), a rekord długości pobił Celebrity Eclipse (317 m długości). Port Gdynia jako jedyny w Polsce posiada nabrzeże dedykowane do obsługi statków pasażerskich tej wielkości.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32908,00 $ tona 0,27% 10 cze
 Cynk 2965,00 $ tona -1,03% 10 cze
 Aluminium 2470,00 $ tona 0,45% 10 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.