• <
PZT_1100x200_gif_2020

Gdańskie lodołamacze będą wzorwane na „Stanisławie” i „Andrzeju”

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Gdańskie lodołamacze będą wzorwane na „Stanisławie” i „Andrzeju”
Gdańskie lodołamacze będą wzorwane na „Stanisławie” i „Andrzeju” - GospodarkaMorska.pl

mk

15.02.2017 Źródło: własne

Trwa sprawdzanie ofert złożonych w przetargu na budowę lodołamaczy dla RZGW w Gdańsku. Jednostki będą wzorowane na tych, które MSR Gryfia wybudowała kilka lat temu dla RZGW w Szczecinie, z tym że zostaną dostosowane do warunków panujących na dolnej Wiśle. Szczecińskie lodołamacze zaprojektowało konsorcjum Inocean Poland oraz Midcon Designer.

„Stanisław” i „Andrzej” to pierwsze nowe lodołamacze w polskiej flocie od końca lat 80. XX wieku. - Pomiędzy projektami i budową licznych lodołamaczy w latach 60-tych i 80-tych a projektami i budową lodołamaczy „Andrzej” i „Stanisław” upłynęło około 30 lat. W trakcie tego okresu zatracone zostały doświadczenia związane z projektowanie tego typu jednostek. Doświadczenia te trzeba było na nowo zdobywać i odkrywać, co miało wpływ na stopień trudności i na przebieg procesu projektowania i budowy lodołamaczy – komentują eksperci z Inocean Poland i Midcon Designer.

Lodołamacz czołowy „Stanisław” jest dzieckiem Inocean Poland, a lodołamacz liniowy „Andrzej” - Midcon Designer. Głównym projektantem obu jednostek jest Jacek Łożyński, projektant z doświadczeniem zdobytym podczas wieloletniej pracy w biurze projektowym Stoczni Szczecińskiej.

Podstawowym zadaniem „Stanisława” jest rozbijanie zatorów lodowych i wyłamywanie rynny w lodzie w czasie pracy czołowej, w tym również w lodzie podbitym śryżem. Poza tym lodołamacz ten może wykonywać zadania lodołamacza liniowego. Natomiast głównym zadaniem „Andrzeja” jest rozszerzanie rynny w lodzie wyłamanej przez lodołamacze czołowe oraz jej wyłamywanie w obszarze niedostępnym dla lodołamaczy czołowych, a także utrzymywanie drożności w rynnie i zapobieganie przedwczesnemu zamarzaniu nurtu. Ten typ lodołamacza służyć ma również do rozbijania mniejszych zatorów lodowych, uwalniania filarów mostowych od lodu, czy też kruszenie pokrywy lodowej w portach śródlądowych.

Oprócz podstawowych funkcji lodołamacze pełnią również funkcje dodatkowe: holownika – są wyposażone w hak holowniczy, ratownicze – posiadają dodatkową instalację do odpompowania wody z zalanych lub zatopionych jednostek, statku pożarniczego – posiadają dodatkową pompę pożarową, instalację do wytwarzania piany, miejsce do montażu działka p.poż/pianowego.

Jednostki mają też możliwość przechodzenia pod mostami. Aby to było możliwe, ograniczono wysokość konstrukcji kadłuba i nadbudówki do 4 m ponad linię zanurzenia. Elementy wystające ponad ten poziom są składane lub rozbieralne. Sterówka jest opuszczana hydraulicznie poniżej poziomu 4 m.

Dodajmy, że zakup dla Gdańska jest częścią odnowienia flotylli lodołamaczy w całej Polsce. Podobne działania podjęły RZGW w Warszawie i Szczecinie. Cztery lodołamacze dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku mają powstać do 2021 r. Ich koszt budowy wynosi 74 mln zł. Projekt w 85 proc. będzie dofinansowany z UE. Jednostki wzmocnią ochronę przeciwpowodziową Żuław i regionu Dolnej Wisły. Obecnie trwa sprawdzanie ofert złożonych w przetargu na budowę lodołamaczy. Swoje oferty złożyły stocznie: Gryfia ze Szczecina i Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

„Stanisław” w liczbach

Długość całkowita - 35,68 m
Długość między pionami - 32,60 m
Szerokość konstrukcyjna - 8,20 m
Szerokość całkowita - 8,52 m
Wysokość boczna - 2,50 m
Zanurzenie - 1,60 m
Zanurzenie maksymalne  - 2,00 m
Wysokość nad wodnicą - 1,60 m
nierozbieralnych elementów - 4,00 m
Liczba załogi - 5 osób
Silnik główny - Wartsila 6L20, 1176 kW, 1000 obr/min.

„Andrzej” w liczbach

Długość całkowita - 30,34 m
Długość między pionami - 27,80 m
Szerokość konstrukcyjna - 8,09 m
Szerokość całkowita - 7,80 m
Wysokość boczna - 2,30 m
Zanurzenie - 1,40 m
Zanurzenie maksymalne  - 1,80 m
Wysokość nad wodnicą - 1,60 m
nierozbieralnych elementów  - 4,00 m
Liczba załogi - 5 osób
Silnik główny - Wartsila 4L20, 784 kW, 1000 obr/min.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32397,00 $ tona 0,63% 4 maj
 Cynk 2959,00 $ tona 1,89% 4 maj
 Aluminium 2434,00 $ tona -0,45% 4 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.