• <
port_rezerwa_mega_1100_200

FGM w Gdyni: Panel portowy pod znakiem przedłużenia koncesji

12.10.2015 07:39 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski FGM w Gdyni: Panel portowy pod znakiem przedłużenia koncesji
FGM w Gdyni: Panel portowy pod znakiem przedłużenia koncesji - GospodarkaMorska.pl

Już po raz piętnasty, w piątek 9 października odbyło się forum gospodarcze w Gdyni. W tym roku impreza zorganizowana została w odświeżonej formule, jako „Forum Gospodarki Morskiej” i w całości poświęcono ją zagadnieniom związanym z rozwojem portów, żeglugi i przemysłu stoczniowego.

Panel „Porty Morskie”, którego liderem i moderatorem był przewodniczący Rady Interesantów Portu w Gdyni Krzysztof Szymborski, poświęcony był takim zagadnieniom jak znaczenie partnerstwa publiczno-prywatnego w rozwoju i inwestycjach prowadzonych  w polskich portach, roli inwestorów zewnętrznych i barierach prawnych przed jakimi stają portowcy.

Na te ostatnie uwagę zwracał zwłaszcza Hans Ole Madsen, senior vice president grupy ICTSI – międzynarodowego operatora terminali kontenerowych, właściciela gdyńskiego BCT. Jak podkreślił on, prywatni inwestorzy muszą planować inwestycje w dłuższej perspektywie, czemu nie sprzyjają obecnie obowiązujące w Polsce przepisy uniemożliwiają praktycznie przyznanie pozwolenia na więcej niż 20 lat a to zbyt mało
by prowadzić inwestycje na poziomie wymaganym przez dzisiejszy rynek.

Jako kontrprzykład pokazał Hiszpanię, która zdecydowała się na przedłużenie portowych koncesji nawet do 50 lat. Władze w Madrycie liczą, że przyniesie to inwestycje infrastrukturalne o wartości ok. 1,6 mld Euro. Podobny entuzjazm prezentowała również Sofie Monteyen, dyrektor finansowy Portu w Gandawie, gdzie średnia długość umowy to 30 lat a już 10 lat przed jej końcem można rozpocząć procedurę przedłużenia dzierżawy.

Rację przedstawicielowi ICTSI przyznała pani Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni, odpowiedzialna za sprawy gospodarcze. Jak podkreśliła, miasto zdaje sobie sprawę z problemu, ale nie jest wstanie same mu zapobiec. Pani prezydent zadeklarowała jednak, że władze miasta zdecydowane są działać na rzecz zmiany przepisów i nie zamierza odwracać się od portu, mimo że ma w nim jedynie niewielki procent udziałów.

Dlatego właśnie batalia o to, by zwiększyć długość przyznawanych koncesji, jest konieczna. Gospodarka morska pełni niebagatelną rolę dla całej gospodarki krajowej, mimo iż czasem jest niedoceniana – mówił w podsumowaniu Krzysztof Szymborski.

Wtórował mu Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, który podkreślał konieczność wzmocnienia wizerunku regionu i branży. Ich dobra kondycja wzbudza podziw Gdynian, ale ich siła i znaczenie dla całej krajowej gospodarki nie zawsze są należycie rozumiane przez mieszkańców głębi kraju.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39575,00 $ tona 1,67% 18 paź
 Cynk 3814,00 $ tona 0,53% 18 paź
 Aluminium 3179,00 $ tona 0,54% 18 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.