• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Czy czeka nas nowa wojna cenowa między przewoźniki oceanicznymi?

PMK

14.09.2017 08:42 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Czy czeka nas nowa wojna cenowa między przewoźniki oceanicznymi?

Partnerzy portalu

Czy czeka nas nowa wojna cenowa między przewoźniki oceanicznymi? - GospodarkaMorska.pl

Rok po upadku armatora Hanjin Shipping pojawiają się po raz kolejny obawy, że przewoźnicy oceaniczni rozpoczną nową wojnę cenową. Eksperci agencji Alphaliner zauważają pierwsze obniżki stawek na rynku.

- Po upadku Hanjin najwięksi armatorzy zawarli nieoficjalny rozejm, który zakładał nieobniżanie stawek. Rok po tym fakcie widać, że ten chwilowy pokój się chwieje – czytamy w raporcie Alphaliner.

Wojnę cenową widać między innymi po notowaniach Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), który spada już od 6 tygodni, pomimo sezonowego wzrostu popytu.

Od paru miesięcy stawki kontenerowe wciąż utrzymują się na niskim poziomie. Na szlaku Azja-Północna Europa ich wartość spadła o 28 pkt do poziomu 935 pkt.

Dane bazują na indeksie Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), która bada stawki frachtu między innymi z portów chińskich w kierunku do Antwerpii, Felixstowe, Le Havre, Hamburga i DCT Gdańsk. Stawki na linii Azja - porty Morza Śródziemnego (i Czarnego) również spadły, o 24 pkt do 859 pkt. Ogólny wynik SCFI spadł za to o 28 pkt, do 897 pkt.

Niższe stawki zanotowano tylko na 11 spośród 15 notowanych przez SCFI trasach, w przypadku dwóch pozostały one bez zmian, a w pozostałych przypadkach wzrosły.

Tegoroczny poziom frachtu drobnicy jest o ok. 11 pkt. proc. wyższy, niż rok temu i o ok. 5 proc. w porównaniu do początku 2015 r., choć zarazem mniejszy o ok. 13 pkt. proc. w porównaniu z początkiem 2014 r.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.