Jak może wyglądać przyszłość branży transportowej? W jaki sposób współczesne rozwiązania wpłyną na połączenia morskie? Niektóre firmy już podejmują dość śmiałe działania, które mają przyczynić się do unowocześnienia i usprawnienia przewozu towarów w ten sposób.
Jedną z firm, która w ramach prowadzonej działalności chętnie stawia na innowacje, jest Wärtsilä. Fiński koncern kładzie obecnie duży nacisk na rozwój transportu morskiego w wersji... bezzałogowej. Firma zaangażowała się w projekt, którego celem jest stworzenie w niedalekiej przyszłości pierwszych tego typu połączeń na świecie.
Jednym z głównych założeń, będących częścią tego programu badawczego, jest zainicjowanie pierwszych bezzałogowych połączeń towarowych. Już w 2025 r. powstać ma pierwsze pilotażowe rozwiązanie oparte na tej koncepcji. Gotowy miałyby być wówczas w pełni bezzałogowy system dla Morzu Bałtyckiego. Jeśli uda się zrealizować cel, byłaby to pierwsza na świecie tego typu sieć.
Jak wyjaśnili przedstawiciele Wärtsilä, już dziś należy sobie zdać sprawę z tego, że sztuczna inteligencja, roboty, a także zdalne połączenia stanowią przyszłość branży. Są też kluczowe dla podnoszenia efektywności oraz dalszego obniżania kosztów operacyjnych.
„To ważny i ambitny projekt. Cieszymy się, że jesteśmy jego częścią. Wärtsilä wnosi swoją wiedzę oraz doświadczenie i w pełni wspiera cele, jakie przyświecają projektowi” - powiedział Mikael Simelius, wiceprezes firmy Wärtsilä.
W projekt, oprócz fińskiego giganta, zaangażowane są też inne znaczące firmy, m.in.: Rolls-Royce, Cargotec, Ericsson, Meyer Turku oraz Tieto. Finansowaniem tej inicjatywy zajmuje się m.in. fińska agencja Tekes, specjalizująca się we wspieraniu innowacji.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Konflikt rosyjsko-ukraiński potęguje problemy na rynku węgla. Zapasy w największych terminalach maleją a ceny rosną
Nowy intermodalny szlak z Chin omija Rosję
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny