• <
PZT_1100x200_gif_2020

Barter SA zwiększa liczbę przewozów kolejowych i przeładunków

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Barter SA zwiększa liczbę przewozów kolejowych i przeładunków
Barter SA zwiększa liczbę przewozów kolejowych i przeładunków - GospodarkaMorska.pl
21.09.2016 Źródło: własne

Od początku roku kilkukrotnie wzrosła liczba kolejowych przewozów drobnicowych świadczonych przez Barter SA przez przejście Bruzgi-Kuźnica. Rośnie też liczba przeładunków w sokólskim terminalu spółki.

– Notujemy dynamiczny rozwój przesyłek tzw. jednowagonowych, których liczba od stycznia do sierpnia br. wzrosła ośmiokrotnie. Przewozy te wykonujemy dla firm prowadzących wymianę towarową z WNP i Azją – mówi Wiesław Treszczotko, kierownik działu logistyki kolejowej Barter SA.

Z usług Barteru korzysta m.in. jedna z białostockich firm, która od dwóch lat z głębi Rosji importuje fornir do produkcji sklejki. Z kolei w eksporcie najczęściej przewożone są przesyłki drobnicowe, m.in. panele podłogowe, materiały budowlane czy pasze dla zwierząt.

Barter SA jest nie tylko licencjonowanym przewoźnikiem, ale także właścicielem terminalu przeładunkowego w Sokółce z bocznicami wyposażonymi zarówno w torowiska o standardowym, jak i szerokim rozstawie, o łącznej długości 5 km, zdolnymi pomieścić 323 wagony. Umożliwia to przeładunek towarów w eksporcie, imporcie czy tranzycie.

– Za pośrednictwem terminalu mogą być transportowane i przeładowywane różne materiały: gaz, nawozy, stal, drewno, węgiel, cement, sól, a także zrębki. Wykorzystujemy  terminal nie tylko na wewnętrzne potrzeby, ale świadczymy też usługi przewozowe i przeładunkowe dla klientów zewnętrznych, które stanowią obecnie blisko 80 proc. wszystkich usług – mówi Paweł Bogus, kierownik działu spedycji i przeładunku towarów masowych Barter SA.

Zmienia się też struktura przeładowywanych towarów, głównie na rzecz materiałów ekologicznych.

– Od 2015 roku liczba przeładunków zrębka zwiększyła się z 280 wagonów miesięcznie do 500-700 wagonów miesięcznie w tym roku. Towar przeładowywany jest z wagonów szerokotorowych do kontenerów o europejskim rozstawie osi i kierowany w głąb kraju do odbiorców – głównie elektrociepłowni i producentów płyt wiórowych – dodaje Paweł Bogus.

Z kolei ze względu na dogodne położenie geograficzne przejścia granicznego w Kuźnicy, koszty logistyczne są niższe dla zakładów celulozowo-papierniczych i dlatego bardzo dobrze rozwija się przewóz drewna. Miesięcznie terminal obsługuje ok. 60-80 wagonów drewna importowanego z Białorusi, które przeładowywane jest na ciężarówki i dostarczane do klientów. Z roku na rok spada natomiast ilość przewożonego węgla.  

Zdaniem Barter SA, znaczenie przejścia kolejowego w Kuźnicy rośnie ze względu na rozbudowę infrastruktury drogowej po obu stronach granicy: po stronie białoruskiej trwa budowa magistrali M6 z Mińska do Grodna, z przedłużeniem do granicy. Natomiast po stronie polskiej trwa rozbudowa drogi S8 z Wrocławia do Białegostoku, a także modernizacja S19 do Kuźnicy, która w przyszłości zyska parametry drogi ekspresowej.
 
– W efekcie tworzy się ciąg komunikacyjny, który ułatwi transport do przejścia kolejowego w Kuźnicy, co z kolei oznacza wzrost roli tego przejścia również ze względu na niższe koszty transportu kolejowego. To efekt synergii, który będzie stymulował rozwój transportu zarówno drogowego, jak i kolejowego przez to przejście graniczne. Spodziewamy się, że z roku na rok tranzyt przez przejście Kuźnica-Bruzgi będzie rósł bardzo dynamicznie – mówi Treszczotko.

Ogólna ilość towarów przewożonych przez Barter SA rośnie – w ubiegłym roku było to 500 tys. ton, w tym roku za pierwszy kwartał –  ok. 145  tys. ton. i za drugi blisko 170  tys. ton.  Pod względem masy przewożonych towarów przez przejście w Kuźnicy, Barter SA jest obecnie drugim przewoźnikiem po PKP Cargo, a jego udział w całokształcie przewozów wzrósł do 33 proc. Obecnie firma wykorzystuje swoje możliwości przewozowe w ok. 60 proc. Spółka planuje dalsza rozbudowę bazy, a w przyszłości także budowę terminalu intermodalnego.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34462,00 $ tona 6,28% 6 maj
 Cynk 2920,00 $ tona -0,51% 6 maj
 Aluminium 2476,00 $ tona 1,23% 6 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.