pc
Tegoroczny sierpień na międzynarodowym rynku węgla upłynął pod znakiem prawdziwego boomu cenowego, zarówno w obszarze Azji-Pacyfiku, jak i Atlantyku - wynika z analizy Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP), której katowicki oddział monitoruje sytuację na rynku węgla.
"Mimo trwającego od paru miesięcy wzrostowego trendu cenowego, wzrost indeksów w trzech głównych terminalach światowych zaskoczył wszystkich obserwatorów globalnego rynku węglowego. Tzw. boom cenowy na globalnym rynku kształtowały czynniki zarówno o charakterze sezonowym, jak i incydentalnym" - czytamy w opublikowanym w piątek opracowaniu. Swoje analizy Agencja zamieszcza w portalu Polski Rynek Węgla.
Zdaniem analityków, ograniczona podaż surowca i wzrost jego cen na rynku Azji-Pacyfiku to efekt m.in. zredukowania dostaw węgla z Rosji, zwiększonego popytu Chin na skutek zakłóceń w dwóch największych państwowych kopalniach oraz strajku w australijskich kopalniach. Spowodowało to również reperkusje na węglowym rynku w obszarze Atlantyku.
Do sezonowych czynników, które wywołały zwiększone zapotrzebowanie na węgiel i przyczyniły się do wzrostu cen, zaliczono wysokie temperatury w Chinach, Taiwanie oraz w Korei Południowej, zwiększające popyt na klimatyzację, a więc dające wzrost zużycia energii z węgla.
W Australii trwały w sierpniu strajki w sześciu firmach górniczych, co spowodowało perturbacje na rynku. Tygodniowy indeks w australijskim Newcastle, stanowiący cenę wyznacznikową dla obszaru Azja-Pacyfik, na przestrzeni całego miesiąca wzrósł o około 10 proc., przekraczając „krytyczną” barierę 100 USD za tonę i osiągając 25 sierpnia wartość 101,83 USD za tonę. Poprzednio tak wysoką cenę zanotowano tam sześć lat temu, po awarii elektrowni w następstwie powodzi w australijskim Queensland.
Silne zainteresowanie kluczowych importerów węgla - Korei i Taiwanu - wysokogatunkowym surowcem, w połączeniu z ograniczeniem dostaw z Australii, spowodowało, że eksporterzy z tego obszaru poszukiwali najkorzystniejszych ofert na innych rynkach - stąd ograniczona podaż w obszarze Azji-Pacyfiku wspierała ceny węgla dostarczanego do europejskich portów ARA (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia). W efekcie tygodniowy indeks CIF ARA 18 sierpnia osiągnął najwyższy poziom od stycznia, tj. 86,25 USD za tonę węgla o określonych parametrach kaloryczności.
Tygodniowy indeks CIF ARA rósł na przestrzeni 10 z ostatnich 14 tygodni i obecnie jest o 26 proc. wyższy od najniższego zanotowanego na początku kwietnia 2017 roku, kiedy jego wartość wyniosła 68,83 USD za tonę.
Z analizy wynika także, że obecny wzrost cen węgla energetycznego w Azji, który przekłada się na wzrost cen w innych obszarach światowego rynku, w największej mierze wynika ze zwiększonego importu Chin, pozostającego siłą sterującą globalnym rynkiem.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie