• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

600 tys. ton śruty sojowej w elbląskm porcie

02.12.2015 12:32 Źródło: własne

Partnerzy portalu

600 tys. ton śruty sojowej w elbląskm porcie - GospodarkaMorska.pl

Kilka dni temu na terminalu przeładunkowo-składowym w Elblągu po raz pierwszy rozładowano 600 ton śruty sojowej.  Śruta przypłynęła do Elbląga z obwodu kaliningradzkiego.

- Od dłuższego czasu się do tego przygotowywaliśmy, by móc nie tylko rozładowywać ten masowy towar, ale także go magazynować. Na początek 600 ton. Docelowo do końca roku, jeśli warunki pogodowe pozwolą, a wszystko na to wskazuje, chcemy przeładować około dwóch tysięcy ton – zapowiedział Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu na łamach portel.pl. - Śrutę sojową możemy przeładowywać w porcie dzięki temu, że Elbląg został wpisany na listę miejsc, w których można dokonywać odpraw weterynaryjnych, na co czekaliśmy trzy lata. Nadal czekamy na decyzję w sprawie odpraw fitosanitarnych – dodał  Arkadiusz Zgliński.

Wraz z przeprowadzaniem kontroli weterynaryjnej oraz fitosanitarnej w elbląskim porcie, poszerzy się asortyment przeładowywanych towarów i wzrost przeładunków o około 500 tysięcy ton, a co się z tym wiąże wzrost przychodów i znaczenia portu. Szacowany wzrost przeładunków w porcie to około 150 tys. ton pasz i zbóż, natomiast sumując z materiałami budowlanymi i węglem wartość przeładunków może wynieść od 400 tysięcy w kolejnych latach przy sprzyjającej koniunkturze. Podejmowane są również działania w kierunku transportu i konfekcjonowania kontenerów, towarów ponad gabarytowych zgodnie z zainteresowaniem różnych podmiotów zagranicznych (mafi trailers, kontenery 40 stopniowe, lawety, złom metalowy, pelet PET oraz drewno).

- Port elbląski ma dość specyficzne położenie geograficzne i dlatego w przypadku dalszego braku swobodnego dostępu do akwenu Morza Bałtyckiego i portów trójmiejskich (kanał przez Mierzeję), tym samym skrócenia drogi wodnej do portów hubów, elbląski port nie ma możliwości rozwoju jako port feederowy. Należy również pamiętać o wykorzystaniu szlaków śródlądowych, a te niestety wymagają nakładów ze strony Skarbu Państwa odnośnie przywrócenia ich żeglowności. W tym zakresie można by podjąć współpracę z portami trójmiejskimi, co wpłynie istotnie pozytywnie na wolumen przeładunków w elbląskim porcie, odciążenie dróg kołowych, jak również zwiększenie przepustowości portów trójmiejskich – mówił kilka miesięcy temu w rozmowie z naszym portalem Arkadiusz Zgliński.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.