Kilka dni temu na terminalu przeładunkowo-składowym w Elblągu po raz pierwszy rozładowano 600 ton śruty sojowej. Śruta przypłynęła do Elbląga z obwodu kaliningradzkiego.
- Od dłuższego czasu się do tego przygotowywaliśmy, by móc nie tylko rozładowywać ten masowy towar, ale także go magazynować. Na początek 600 ton. Docelowo do końca roku, jeśli warunki pogodowe pozwolą, a wszystko na to wskazuje, chcemy przeładować około dwóch tysięcy ton – zapowiedział Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu na łamach portel.pl. - Śrutę sojową możemy przeładowywać w porcie dzięki temu, że Elbląg został wpisany na listę miejsc, w których można dokonywać odpraw weterynaryjnych, na co czekaliśmy trzy lata. Nadal czekamy na decyzję w sprawie odpraw fitosanitarnych – dodał Arkadiusz Zgliński.
Wraz z przeprowadzaniem kontroli weterynaryjnej oraz fitosanitarnej w elbląskim porcie, poszerzy się asortyment przeładowywanych towarów i wzrost przeładunków o około 500 tysięcy ton, a co się z tym wiąże wzrost przychodów i znaczenia portu. Szacowany wzrost przeładunków w porcie to około 150 tys. ton pasz i zbóż, natomiast sumując z materiałami budowlanymi i węglem wartość przeładunków może wynieść od 400 tysięcy w kolejnych latach przy sprzyjającej koniunkturze. Podejmowane są również działania w kierunku transportu i konfekcjonowania kontenerów, towarów ponad gabarytowych zgodnie z zainteresowaniem różnych podmiotów zagranicznych (mafi trailers, kontenery 40 stopniowe, lawety, złom metalowy, pelet PET oraz drewno).
- Port elbląski ma dość specyficzne położenie geograficzne i dlatego w przypadku dalszego braku swobodnego dostępu do akwenu Morza Bałtyckiego i portów trójmiejskich (kanał przez Mierzeję), tym samym skrócenia drogi wodnej do portów hubów, elbląski port nie ma możliwości rozwoju jako port feederowy. Należy również pamiętać o wykorzystaniu szlaków śródlądowych, a te niestety wymagają nakładów ze strony Skarbu Państwa odnośnie przywrócenia ich żeglowności. W tym zakresie można by podjąć współpracę z portami trójmiejskimi, co wpłynie istotnie pozytywnie na wolumen przeładunków w elbląskim porcie, odciążenie dróg kołowych, jak również zwiększenie przepustowości portów trójmiejskich – mówił kilka miesięcy temu w rozmowie z naszym portalem Arkadiusz Zgliński.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych