ew
Firma Scandlines przypomniała o ważnej, przypadającej właśnie rocznicy. 55 lat temu, w maju, ustanowione zostało stałe połączenie promowe przez cieśninę Fehmarn.
14 maja 1963 r. na trasie pomiędzy Rødby oraz Puttgarden pojawił się prom Kong Frederik (jednostka należała wtedy do przedsiębiorstwa DSB Rederi). Popularny dziś szlak pomiędzy Danią a Niemcami zaczął szybko rosnąć w siłę. Przez ponad pół wieku przewieziono na nim 294 miliony pasażerów.
Nie wszyscy wiedzą, że koncepcja uruchomienia takiego połączenia była znacznie starsza. Pierwsze plany ustanowienia stałego połączenia, wiodącego przez cieśninę, pojawiły się ponad 500 lat temu. Koncepcję taką zaprezentował jako pierwszy król Christian I, a było to w 1454 r. Uważał on, że połączenie przez cieśninę byłoby znacznie lepszy rozwiązaniem niż korzystanie z ówczesnych dróg wiodących przez Fionię i Jutlandię. Realizacja tej wizji zajęła ostatecznie kilka stuleci.
W początkowej fazie funkcjonowania tego serwisu odbywało się ok. 8,5 tysiąca rejsów rocznie. Przez lata liczba ta znacząco urosła. Dziś są to już 34 tysiące kursów w ciągu roku.
Rejs pomiędzy Rødby oraz Puttgarden zajmuje dziś 45 minut. W ubiegłym roku z oferowanych przez Scandlines połączeń pomiędzy Danią a Niemcami (Rødby-Puttgarden oraz Gedser-Rostock) skorzystało 7,6 miliona pasażerów. Przewieziono na nich również 2,5 miliona pojazdów osobowych.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny