We wtorek 4 października rozpocznie się operacja neutralizacji dwóch min morskich z czasów II wojny światowej, jakie znaleziono na redzie Portu Gdynia.
Grupa Nurków Minerów 13. Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża rozpocznie jutro operację usuwania i neutralizacji niewybuchów o łącznej wadze ok. 3500 ton, jakie znaleziono podczas prac w Porcie Gdynia i na jego redzie. Całość potrwa aż do 10 października. W operacji weźmie też udział załoga niszczyciela ORP Kormoran.
Zgodnie z planem, w pierwszej kolejności usunięte zostaną ok. 500-kilogramowe bomby lotnicze, jakie odnaleziono w basenach portowych. W kolejnych dniach niszczone będą miny morskie typu GC ważące po blisko 1000 kg, które znajdują się na redzie portu. Każdego dnia niszczony będzie jeden z obiektów.
W związku z operacją wprowadzone zostają strefy bezpieczeństwa zarówno na wodach Zatoki Gdańskiej (od linii brzegowej na odcinku Babie Doły – Gdańsk Westerplatte włącznie do 11 km w głąb morza), jak i na lądzie (tereny Portu Gdynia, Portu Wojennego oraz PGZ Stoczni Wojennej). W komunikacie opublikowanym przez 8. FOW zaznaczono, że przebywanie w tych strefach (w przypadku lądu chodzi o tereny otwarte, nieosłonięte) w trakcie operacji usuwania niewybuchów zagraża życiu lub zdrowiu. Strefy obowiązują w dniach 4-6 października w godzinach 11:00-15:00 oraz w dniach 7 i 10 października w godzinach 9:00-15:00.
W promieniu 750 m od niewybuchów zlokalizowanych wewnątrz portu obowiązuje strefa bezwzględnego zakazu przebywania ludzi na otwartym terenie (tarasy dachy, balkony, chodniki, ulice itp.). W tym czasie dopuszcza się przebywanie ludzi w budynkach, jednak z dala od okien i powierzchni przeszklonych.
W trakcie obowiązywania stref wprowadzone zostaną ograniczenia w żegludze, a także w korzystaniu plaż – w czasie operacji nie będzie można wchodzić do wody.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody