Dziś (26 września) o 15.10 czasu lokalnego, w chińskiej stoczni Shanhaiguan w Qinhungdao (prowincja Hebei) odbyło się uroczyste przekazanie oraz chrzest najnowszego statku Polskiej Żeglugi Morskiej – m/s Polsteam Pile. To jednostka o nośności 37000 ton zaliczana do klasy tzw. jeziorowców (laker-max).
Matką chrzestną Polsteam Pile została Karolina Borchardt, starszy operator statków z Zakładu Eksploatacji Floty PŻM.
M/s Polsteam Pile to już czwarty z dwunastu jeziorowców o nośności 37000 dwt. zamówionych przez Polską Żeglugę Morską w stoczniach chińskiej grupy Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC). Poprzednie trzy statki: Polsteam Dąbie, Polsteam Koprowo oraz Polsteam Lebsko, wchodziły do eksploatacji w tym roku, a kolejne masowce z serii będą odbierane co kwartał w latach 2025-2026.
Osiem pierwszych jednostek jest wyposażonych w energooszczędne silniki napędzane klasycznym paliwem. Ostatnia czwórka, będą to już statki mogące spalać bezemisyjny „zielony” metanol.
Laker-maxy wymiarami są przystosowane do wpływania, przez system kanałów i śluz, na Wielkie Jeziora Amerykańskie. To strategiczny dla PŻM rynek, dokąd rocznie armator przewozi ok. 300 tys. ton wysokogatunkowej stali.
Masowcem m/s Polsteam Pile w pierwszym rejsie dowodzi prawdziwy weteran żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich kpt. ż. w. Piotr Mikołajczyk, który dowodził już pierwszym z serii statków Polsteam Dąbie w jego dziewiczej podróży.
Podobnie też jak jego trzej poprzednicy statek załaduje 29,200 ton wysokogatunkowej stali w portach azjatyckich : Lianyungang (Chiny), Incheon (Korea) oraz Kwangyang (Korea). Potem skieruje się do Singapuru po paliwo a następnie przepłynie Pacyfik, przejdzie przez Kanał Panamski, wpłynie na Atlantyk i skieruje się do portów rozładunku na Wielkich Jeziorach Amerykańskich : Three Rivers (Kanada), Hamilton (Kanada), Toledo (USA) oraz Windsor (Kanada).
Armator ma nadzieje, że Polsteam Pile i jego załodze będą sprzyjały wiatry i zdążą oni na Wielkie Jeziora jeszcze przed ich zamknięciem na sezon zimowy w końcu grudnia.
Wszystkie nowe jeziorowce PŻM mają na swoich burtach nazwy polskich jezior. Pile to piękne jezioro na Pojezierzu Szczecineckim, w gminie Borne Sulinowo. Ma prawie 9 km długości i prawie 3 km szerokości a głębokość na nim dochodzi do aż 44 m.
W chwili obecnej flota PŻM składa się z 56 statków, w tym 52 masowców i 4 promów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów