Na terenie stoczni ST Engineering Marine Limited odbyła się ceremonia położenia stępki pod wielozadaniowy okręt, (Multi-Role Combat Vessel, MRCV) który wejdzie w skład sił morskich Singapuru. Ma stanowić krok naprzód w rozwoju jednostek bojowych i wykorzystania nowoczesnych rozwiązań w zakresie wykorzystania technologii autonomicznych i pojazdów bezzałogowych.
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele stoczni, partnerów działających w ramach łańcucha dostaw, a także singapurskich władz oraz kadry sił morskich. „Ceremonia ta jest kamieniem milowym dla projektu MRCV. Stępka jest „kręgosłupem” okrętu, a położenie stępki przypomina „narodziny”, podkreśliła marynarka wojenna w komunikacie w mediach społecznościowych. To kolejny etap prac, po cięciu blach które odbyło się w marcu tego roku.
Głównym wykonawcą budowy jest singapurska stocznia należąca do koncernu ST Engineering Marine, przy współpracy z szwedzkim koncernem Saab. W ramach partnerstwa oba przedsiębiorstwa wspólnie realizują inicjatywy w zakresie długoterminowego wsparcia rozwijanego sprzętu, dostarczania nowoczesnych technologii i szkolenia wyspecjalizowanych kadr. Zgodnie z umową o współpracy, Singapurska Agencją Nauki i Technologii Obrony (Defence Science & Technology Agency, DSTA) i Saab wspólnie rozwijają i projektują nowy okręt dla sił morskich tego niewielkiego kraju, wykorzystując technologie takie jak sztuczna inteligencja (AI) i analiza danych, aby zrealizować koncepcję MRCV jako okrętu wysoce skomputeryzowanego. Szwedzki koncern, we współpracy z DSTA, dostarczy także kompozytowe nadbudówki.
Planowane jednostki posłużą jako wielozadaniowe platformy bojowe dla bezzałogowych statków powietrznych (UAV), nawodnych (USV), a potencjalnie też podwodnych (UUV), dzięki czemu będą zdolne prowadzić nowoczesne działania we wszystkich domenach. Są określane jako wielozadaniowe okręty, najprawdopodobniej będą porównywalne z fregatami, jako że wzorem dla nich mają być jednostki typu Iver Huitfeldt, służące w siłach morskich Danii. Co istotne, na nich opiera się platforma Arrowhead 140, stanowiącej wzorzec dla projektów fregat dla Wielkiej Brytanii (typ 31), Polski (program „Miecznik”) i Indonezji. Wyróżniać się mają rozmiarami, wynoszącymi ponad 140 metrów długości i 8000-10000 ton wyporności. Jednocześnie załoga ma liczyć 60-80 osób co będzie to wynikało z automatyzacji szeregu urządzeń, przy jednoczesnym wyspecjalizowaniu kadry, gdzie jej członkowie będą faktycznie ekspertami wykorzystującymi najnowocześniejsze technologie morskie. To zapewni im oszczędność kosztów operacyjnych, a także wydłuży zdolność do prowadzenia działań morskich (bez zawijania do portu), z racji że ilość zapasów porównywalna dla podobnych tonażowo jednostek ma starczyć na dłużej.
Oprócz
różnorodnego wyposażenia w postaci dronów okręt będzie posiadał
klasyczne wyposażenie, w tym armatę morską 76 mm Leonardo, systemy
ochrony bezpośredniej (CIWS), wyrzutnie dla pocisków MBDA VL MICA NG i
Aster B1 NT do zwalczania celów powietrznych oraz IAI Blue Spear do
nawodnych, a także wyrzutnie torped w związku ze zwalczaniem okrętów
podwodnych. Do tego w wyposażeniu znajdą się prawdopodobnie
wielofunkcyjny radar SeaFire firmy Thales, a także system PASEO XLR
EO/IR i system wystrzeliwania wabików NGDS od firmy Safran.
Planowane okręty mają zastąpić starzejące się korwety rakietowe typu Victory, które służyły od 1989 roku. Budowa nowych jednostek jest zaplanowana na lata 2025-2030. Pierwsza z nich ma wejść do służby w 2028 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów