Pod koniec września do Singapuru przybyły dwa okręty podwodne typu Invincible, zbudowane w niemieckiej stoczni TKMS w Kilonii. Ich wejście do regularnej służby ma zapewnić państwu kluczowe zdolności w zakresie bezpieczeństwa kraju. Ochrona domeny morskiej jest dla niego kluczowa z racji na to, że stanowi istotny element jego gospodarki.
O przybyciu jednostek do singapurskiego portu władze poinformowały 24 września. Tego samego dnia w bazie morskiej Changi Naval, znanej też jako RSS Singapura, odbyła się uroczystość oficjalnego wcielenia RSS Invincible i RSS Impeccable do służby operacyjnej. W wydarzeniu wzięli udział m.in. premier Lawrence Wong, starszy minister Teo Chee Hean, a także matki chrzestne obu okrętów, dr Ivy Ng, Ho Ching i Teo Swee Lian.
– Przez lata nasi podwodnicy zdobywali doświadczenie i wiedzę, aby budować bardziej solidne zdolności. Dziś jesteśmy pewni, że nie tylko możemy nabywać nowe okręty podwodne, ale także dostosowywać je do naszych specyficznych wymagań. Są cichsze, trwalsze i lepiej uzbrojone niż cokolwiek, co mieliśmy wcześniej – wskazał premier.
(1/2) Historic day for the RSN and 🇸🇬 as two Invincible-class submarines, RSS Invincible and RSS Impeccable were commissioned by @LawrenceWongST at RSS Singapura – Changi Naval Base. This represents the culmination of 11 years of planning, training and preparation. pic.twitter.com/Va0LqJRw2e
— Ng Eng Hen (@Ng_Eng_Hen) September 24, 2024
Do momentu wcielenia nowych jednostek do służby w siłach morskich Singapuru służą cztery okręty podwodne produkcji szwedzkiej, dwa typu Archer (szw. Västergötland) a także dwa typu Challenger (szw. Sjöormen). Wcześniej służące w Królewskiej Marynarce Wojennej Szwecji zostały w latach 90-tych i drugiej dekadzie XXI wieku zmodernizowane i przekazane do singapurskich sił morskich. Z racji na to, że okręty te mają swoje lata (to konstrukcje zbudowane w latach 60-tych i 80-tych) i są już wyeksploatowane, pojawiła się istotna potrzeba zastąpienia ich, aby utrzymać zdolność do prowadzenia działań podwodnych, istotnych dla utrzymania ochrony żeglugi. Stąd władze Singapuru inwestują w swoje siły zarówno nawodne, jak i podwodne. Przyjęcie do służby nowych okrętów wiaże się też z rozpoczęciem wycofywania starszych jednostek w ciągu kilku miesięcy, zapewniając jednocześnie ciągłość wykonywania zadań i szkolenia.
Okręty podwodne typu Invincible zostały zbudowane przez niemieckich producentów, co ma stanowić także przykład więzi gospodarczych i partnerskich między Niemcami i Singapurem. Ich wcielenie do służby ma stanowić kulminację planowania i następnie realizacji prac rozpoczętych w 2000 roku, wskazując na to, jak dłużą drogę pokonano, nim nowe jednostki weszły do służby.
Seria okrętów podwodnych
typu 218SG (określana też jako Invincible) jest budowana od 2014 roku.
Konstrukcja opiera się na projektach z typu 214 i 212. Długość jednostki
wynosi 70 metrów a wyporność 2000 ton, zaliczając się do jednych z
największych, jakie zbudowano w tym zakładzie. Załoga liczy 28 osób.
Prędkość okrętu na powierzchni wynosi 10 węzłów a pod wodą 20 węzłów, co
zapewnia napęd dieslowo-elektryczny oraz napęd niezależny od powietrza
(AiP, Air-independent propulsion). Autonomiczność okrętu wynosi do 42
dni. W wyposażeniu znajdują się system dowodzenia walką od Atlas
Elektronik-ST Electronics oraz system analizy danych od DSTA. Uzbrojenie
stanowi sześć wyrzutni torpedowych 533 mm i cztery wyrzutnie pocisków
rakietowych 650 mm. Okręt ma być zdolny do użycia torped i pocisków
przeciwokrętowych, a także min morskich.
Władze Singapuru podkreślają, że nowe okręty, których służba jest wyliczona na 30 lat, mają posiadać wysoki stopień automatyzacji, znaczną ładowność, zwiększoną wytrzymałość w zakresie działań podwodnych i zoptymalizowaną ergonomię. Ich wyposażenie miało zostać także dostosowane celem zapewnienia komfortu załogi, w tym biorąc pod uwagę potrzeby kobiet. W tym celu przygotowano przestrzeń z dedykowanymi dla nich kojami i toaletami, co pozwoli im na zachowanie możliwej prywatności oraz higieny. Pozwala nam to zachować pewien stopień prywatności i higieny.
Aktualnie trwa budowa pozostałych dwóch okrętów podwodnych typu Invincible. Łącznie do służby mają zostać przekazane cztery jednostki. W stoczni TKMS zwodowano kolejno w grudniu 2022 roku RSS Illustrious i w kwietniu br. RSS Inimitable. Do służby wejdą najprawdopodobniej w latach 2024-2025.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach