Operator promowy Stena Line osiągnął ważny kamień milowy w ramach programu inwestycji w swoją flotę, kładąc stępkę pod pierwszy statek NewMax, który będzie kursował na trasie Belfast – Heysham w Wielkiej Brytanii. Podano również nazwę nowobudowanego promu, Stena Futura.
W chińskiej stoczni China Merchants Jinling Shipyard w WeiHai odbyła się ceremonia położenia stępki pod pierwszy z dwóch zupełnie nowych statków hybrydowych NewMax, który otrzyma nazwę Stena Futura. Hybrydowe promy NewMax zostały zaprojektowane z napędem zasilanym metanolem. Statki te mają znacznie zwiększyć przepustowość na trasie Belfast-Heysham na Morzu Irlandzkim nawet o ok. 80%.
– Bierzemy na siebie odpowiedzialność za bycie częścią rozwiązania problemu zmian klimatycznych. Inwestowanie w nowe statki, przygotowane do zasilania alternatywnymi paliwami, a także energią elektryczną, jest ważną częścią naszej strategii przechodzenia na nowe zrównoważone paliwa i ustanawiania nowych standardów w naszej branży – powiedział Niclas Mårtensson, dyrektor generalny Stena Line.
Stena Line zapewnia, że przy projektowania statków wzięto pod uwagę wszelkie innowacje i nowoczesne technologie, w tym związane z elektryfikacją. W przedsięwzięciu ujęto również przepisy dotyczące działania baterii oraz możliwości podłączenia do urządzeń zasilania na lądzie, gdy będą one dostępne.
Dwa nowe promy towarowe będą miały 147 metrów długości i pojemność ładunkową 2800 metrów. Oprócz towarów mają być zdolne do przyjęcia na pokład do 12 pasażerów. Załoga liczyć będzie 26 osób. Oprócz napędu na metanol, priorytetem podczas budowy statków będzie zapewnienie technologii, które w przyszłości pozwolą na korzystanie zarówno z napędu akumulatorowego, jak i z zasilania z lądu, gdy będzie ono dostępne. Oba statki mają zostać wyposażone w układ obejmujący trzy dziobowe stery strumieniowe, aby zapewnić lepszą manewrowość szczególnie w Heysham, gdzie pogoda i pływy mogą być uciążliwe. Zapewni to wydajność w trakcie rejsów w trudnych warunkach pogodowych. Promy otrzymają także specjalną konfigurację silnika i śruby napędowej, aby ułatwić cumowanie nawet przy większych wiatrach.
Położenie stępki pod drugi ze statków NewMax jest zaplanowane na jesień tego roku i prawdopodobnie wtedy zostanie ujawniona jego nazwa. Zgodnie z planem oba statki mają rozpocząć działalność zgodnie z przeznaczeniem na Morzu Irlandzkim w 2025 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii