• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Pogłębienie rzeki Elbląg. Złożone oferty droższe niż zakładano

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pogłębienie rzeki Elbląg. Złożone oferty droższe niż zakładano

Partnerzy portalu

Fot. Zarząd Portu Morskiego Elbląg Sp. z o. o.

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na pogłębienie rzeki Elbląg. Swoje oferty złożyły trzy firmy, których ceny przekroczyły kwotę, jaką Urząd Morski zamierza przeznaczyć na sfinansowanie prac - podała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

"Obecnie trwają prace komisji przetargowej, która bada oferty pod względem merytorycznym i formalnym" - przekazała Kierzkowska.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka, w ramach ogłoszenia na roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg, Etap IV - "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, to 88 mln 123 tys. zł.

W postępowaniu złożone zostały trzy oferty. Budimex zaproponował cenę brutto 139 mln 831 tys. 564 zł, konsorcjum firm: FABE POLSKA Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. wskazało cenę brutto 132 mln 63 tys. 495 zł oraz Konsorcjum firm: NDI S.A., NDI SOPOT S.A. przedstawiło cenę 131 mln 456 tys. 77 zł.

Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", zakończenie wszystkich etapów inwestycji powinno nastąpić do końca 2024 roku.

Prace, których dotyczy postępowanie przetargowe, nie będą obejmować odcinka w samym porcie, gdyż pogłębienie toru wodnego w tym miejscu należy do zarządu elbląskiego portu - przekazał Urząd Morski w Gdyni.

Między resortami aktywów i infrastruktury a samorządem Elbląga trwa spór co do tego, kto ma pogłębić 800 m toru wodnego na rzece, kończącego się bezpośrednio w elbląskim porcie. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor - Urząd Morski w Gdyni. Strona rządowa i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

17 września 2022 r. na Mierzei Wiślanej oddano do użytku Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Był to pierwszy etap, jaki został zrealizowany przez Urząd Morski w Gdyni.

Zaawansowany jest drugi etap, czyli obudowa brzegów rzeki Elbląg. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytku na początku lipca br. Zakończony został etap trzeci, czyli pogłębienie toru wodnego na Zalewie i wykonanie oznakowania nawigacyjnego.

Agnieszka Libudzka

ali/ pad/

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.