PKP Polskie Linie Kolejowe konsekwentnie modernizują infrastrukturę, dzięki której poprawia się dostęp do portów w Trójmieście. W Gdańsku prace zostały już zakończone, w Gdyni przekroczyły właśnie półmetek.
Inwestycje, których zadaniem jest poprawienie komunikacji między
nabrzeżami w Gdyni i Gdańsku z siecią kolejową mają wartość ponad 2,6
miliarda złotych. Około 40 procent tej kwoty stanowi dofinansowanie
unijne. Efektem jest większa przepustowość całej infrastruktury, większe
bezpieczeństwo operacji i możliwość obsługi dłuższych i cięższych
pociągów – nawet 750-metrowych, o nacisku 221 kN na oś.
–
Jeśli mamy na poważnie prowadzić wymianę gospodarczą z całym światem,
musimy mieć znakomitą infrastrukturę portową, przystosowaną do przyjęcia
ładunków od strony morza, ale też znakomitą infrastrukturę lądową w
dwóch segmentach: kolejowym i drogowym. Stąd konieczność rozwijania
infrastruktury w każdym znaczeniu tego słowa, również kolejowej. Te
inwestycje wprost wpisują się w rozwój gospodarczy, w nasze PKB, są
niezwykle korzystne dla regionu i całego kraju – powiedział Andrzej
Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. – Na inwestycje w
portach czekają Górny Śląsk, Dolny Śląsk, Małopolska. Czekają na to
Czesi i Słowacji. Każdy, kto chce swój towar przy pomocy transportu
kolejowego i portów morskich eksportować lub importować – dodał Bittel.
–
Porty z roku na rok zwiększają przeładunki. Żeby to było możliwe, żeby
towary płynnie wyjeżdżały i przyjeżdżały nie tylko na teren Polski, ale
całej Europy, szczególnie na tereny Europy południowej, potrzebne są
inwestycje. W tej chwili już dobiegają końca. Bardzo cieszy, że mamy ten
pierwszy etap zakończony, za chwilę będziemy mogli się cieszyć z owoców
– powiedział wojewoda pomorski Dariusz Drelich.
W Gdyni półmetek
W
marcu w Porcie Gdynia oddane do użytku zostało Lokalne Centrum
Sterowania Gdynia Port, z którego prowadzony jest ruch pociągów do
nabrzeży. Dyżurni ruchu w ciągu doby nadzorują przejazdy około 50
składów wjeżdżających i wyjeżdżających z portu oraz około 230 jazd
manewrowych. LCS jest wyposażone w nowoczesne urządzenia i
specjalistyczne systemy, które wspierają kolejarzy, czuwają nad
zestawianiem i przygotowywaniem pociągów. Pracuje już także nowa
nastawnia Gdynia Port P1, która prowadzi ruch z jazdami manewrowymi
składów z ładunkami – w ciągu doby obsługuje około 100 składów.
Prace
w Gdyni nie są jednak zakończone, wykonawcy deklarują, że są w połowie i
zdążą w wyznaczonych terminach. Już w tym momencie jednak gotowych jest
blisko 70 kilometrów nowych torów i 166 rozjazdów, a na tym nie koniec.
Trwają też prace ziemne oraz instalacja elementów sieci trakcyjnej. Na
czas robót wykonano tymczasowe połączenia między torami, dzięki którym
ruch kolejowy do i z portu może odbywać się bez zakłóceń.
Powstaje
też stacja Gdynia Port – gotowa jest już publiczna ładownia i sieć
ciepłownicza, sieci wodociągowa, kanalizacyjna i gazowa są w
przebudowie. Powstało już aż 11 podziemnych zbiorników retencyjnych, a
praca nad kolejnymi dwoma trwa. Dużym wyzwaniem jest budowa dwóch nowych
wiaduktów kolejowych. Na pierwszym z nich ułożone zostaną cztery tory,
na drugim – dłuższym – jeden, za to pod nim znajdzie się ich aż siedem.
Roboty objęły także remont mostu nad rzeką Chylonką.
Zgodnie z harmonogramem, zakończenie inwestycji planowane jest w II połowie 2023 roku.
Poprawa
dostępu kolejowego do Portu Gdynia pozwoli portowi na realizację planu
zwiększenia wolumenu towarów przyjeżdżających do i wyjeżdżających z
gdyńskich nabrzeży z 20 do 40 procent. Jest to jeden z elementów szeroko
zakrojonej strategii rozwoju portu.
– Dostęp do portu to
kluczowy czynnik, który wpłynie na utrzymanie dynamiki wzrostów, którą
znamy z poprzednich sześciu lat w Porcie Gdynia. Dzisiaj jesteśmy
ograniczeni przestrzenią portu wewnętrznego i dostępem. Im więcej
towarów będziemy w stanie wywieźć z portu, zarówno drogą kolejową, jak i
poprzez ruch kołowy, tym bardziej zwiększymy efektywność naszych
działań – mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Sadaj
stwierdził, że współpraca między ZMPG i PKP PLK jest bardzo dobra i
port kibicuje kolejarzom, by wywiązali się z założonych terminów.– To,
na co Port Gdynia cały czas czeka, to połączenie linii 201. To będzie
bardzo duże wydarzenie i nowa jakość dla portu – kończy Sadaj.
Gdańsk już na finiszu
W
Gdańsku natomiast zasadnicze prace już zostały zakończone. Pociągi
jeżdżą już po zmodernizowanych torach z nową siecią trakcyjną. Łącznie
ułożono 72 kilometry nowych torów i wybudowano 233 rozjazdy. W zeszłym
roku otwarty został także nowy wiadukt drogowy w ciągu ul. Ku Ujściu,
który zastąpił przejazd kolejowo-drogowy między stacjami Gdańsk Kanał
Kaszubski i Gdańsk Port Północny, co dodatkowo ułatwiło dostęp kołowy do
portu, a także poprawiło bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego.
W
ramach projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu
Gdańsk” zmodernizowano również 13 istniejących przejazdów
kolejowo-drogowych i przebudowano 3 mosty, 2 wiadukty i 18 przepustów.
Rozbudowane zostało też Lokalne Centrum Sterowania, które wzbogaciło się
o nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym i systemy zapewniające
sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. W połowie bieżącego
roku ma nastąpić ostateczne zakończenie wszystkich prac.
–
Stan kolejowych połączeń do Portu Gdańsk w ostatnich latach uległ
diametralnej poprawie dzięki inwestycjom Zarządu Morskiego Portu Gdańsk
oraz PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zwiększyły się możliwości
transportu, a to ma realny wpływ na wzrost przeładunków oraz poprawę
konkurencyjności i umacnianie pozycji Portu Gdańsk wśród nadbałtyckich
portów morskich – powiedział Kamil Tarczewski, wiceprezes Zarządu
Morskiego Portu Gdańsk.
Kolej zwiększa możliwości portów
Nie
bez powodu PKP PLK inwestuje w infrastrukturę dostępową do portów –
kolej wykorzystywana przy transporcie intermodalnym jest ważnym
elementem łańcuchów dostaw na świecie, jej rola oraz zapotrzebowanie na
usługi kolejowe rosną także w Polsce. Popyt może się zwiększyć jeszcze
bardziej w związku z wojną w Ukrainie i nałożonymi w jej konsekwencji na
Rosję sankcjami handlowymi, dzięki którym polskie porty mogą przejąć
część ładunków, jakie wcześniej były kierowane do bałtyckich portów
rosyjskich.
– Ten bezsensowny, barbarzyński atak na Ukrainę,
zmieni też logistykę w transporcie w sposób bardzo istotny. Jeśli
rzeczywiście na poważnie zostaną wprowadzone sankcje i zaczną one
działać to musimy być przygotowani do tego, żeby móc obsługiwać
transport od strony morskiej i połączony z nim kolejowy. Inwestycje
oczywiście były szyte na miarę analiz związanych z pokojem i okresem
spokojnego rozwoju gospodarczego, który został teraz brutalnie
podeptany. Ale cóż – musimy się w tej sytuacji odnaleźć i zrobić
wszystko, żeby rzeczywiście móc pokazywać jak najlepszą ofertę dla tych,
którzy chcą i muszą swój transport do Europy realizować – powiedział
wiceminister Andrzej Bittel.
Kolej jest też jednym z
najbardziej ekologicznych środków transportu ładunków, co jest także
niezwykle ważne dla samych portów, ale także ich klientów i konsumentów
na całym kontynencie.
– Zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przewozu ładunków koleją, najbardziej ekologicznym środkiem transportu, to jeden z priorytetów PKP Polskich Linii Kolejowych – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP PLK.
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key
Śmiertelny wypadek na terenie portu w Gdyni