• <

Piotr Siemaszko, DORACO: porty powinny być multifunkcyjne

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Piotr Siemaszko, DORACO: porty powinny być multifunkcyjne
Fot. GospodarkaMorska.pl

Podczas trzeciej edycji Kongresu Polskie Porty 2030 w studio Gospodarki Morskiej porozmawialiśmy z Piotrem Siemaszko, dyrektorem pionu hydrotechniki w Grupie Doraco o rosnącym znaczeniu lokalnego łańcucha dostaw w projektach offshore, jak i technologicznych wyzwań w portach.

Grupa Doraco, która od ponad dwóch dekad współtworzy fundamenty infrastruktury portowej w Polsce otrzymała na tegorocznym kongresie statuetkę Latarni Gospodarki Morskiej. 

– Otrzymaliśmy nagrodę za całokształt działalności w gospodarce morskiej. To ugruntowuje naszą pozycję jako grupy, która buduje fundamenty tej infrastruktury od lat – podkreśla Siemaszko.

W rozmowie opowiada o rosnącym znaczeniu local contentu – wykorzystania krajowych zasobów, firm, projektantów i dostawców przy realizacji inwestycji offshore. Doraco nie tylko wspiera ten model, ale samo jest jego symbolem – współpracuje z lokalnymi biurami projektowymi, nurkami, geotechnikami czy wykonawcami z Pomorza.

– Tu wszystko mamy na miejscu – od zamawiającego po wykonawcę. Dzięki temu cały region rozwija się razem z nami – dodaje.

Wśród bieżących projektów hydrotechnicznych wymienia m.in. przebudowę nabrzeża Helskiego w Gdyni, gdzie Doraco wdrożyło autorską technologię ściany CombiWall, oraz prace w portach w Szczecinie, Świnoujściu, Darłowie i Łebie. W Ustce firma buduje bazę serwisową offshore dla PGE. Trwa również przygotowanie do podpisania długo oczekiwanej umowy na nabrzeże wiślane w Gdańsku.

Fot. Cezary Spigarski


Jak zaznacza Siemaszko, inwestycje hydrotechniczne muszą być dziś elastyczne i przyszłościowe – umożliwiające np. pogłębianie czy zwiększanie nośności konstrukcji w perspektywie 5–10 lat.

– Porty powinny być multifunkcyjne. Zmienność w gospodarce – węgiel, zboże, offshore – wymaga przewidywania i gotowości na różne scenariusze.

Doraco coraz częściej pracuje też w formule „zaprojektuj i wybuduj”, przejmując pełną odpowiedzialność za projekt, pozwolenia i realizację inwestycji.

– To rozwiązanie się sprawdza, ale kluczowy jest dobrze przygotowany PFU – program funkcjonalno-użytkowy, który określa ramy projektu – mówi.

Choć inwestorzy oczekują coraz więcej, a realia zmieniają się dynamicznie, Doraco z powodzeniem odpowiada na te wyzwania. Piotr Siemaszko podsumowując mówi, że w zasadzie w każdym polskim porcie widać działalność Grupy.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.