Pierwszy hinduski lotniskowiec zbudowany w Indiach, Vikrant, wyruszył w drugą rundę prób morskich. Ponad 20 lat od rozpoczęcia planowania i po licznych opóźnieniach w budowie, oczekuje się, że lotniskowiec zostanie oddany do użytku w 2022 roku. Wydarzenie to, prawdopodobnie skoordynowane będzie z rządowymi planami uczczenia 75-lecia niepodległości Indii, które przypada w 2022 roku.
Zbudowany w stoczni Cochin okręt jest również znany jako Indigenous Aircraft Carrier 1, ma stać się dumą narodu, który obecnie ma we flocie tylko jeden lotniskowiec, statek zbudowany w Rosji. Rząd świętuje, że prawie trzy czwarte budowy Vikranta, wraz z wyposażeniem, odbyło się w Indiach. Jednostka zabierze na pokład prawie 1700 osób, w tym 196 oficerów.
Indie zdecydowały się zbudować średniej wielkości lotniskowiec, który po ukończeniu będzie mógł przewieźć około 45 000 ton ładunku. Jest on wyposażony w wysoki stopień automatyzacji nawigacji i operacji oraz będzie mógł pomieścić zarówno samoloty stałopłatowe, jak i wiropłaty.
Vikrant odznacza się konstrukcją STIBAR ze skocznią z przodu kabiny startowej do wystrzeliwania samolotów o własnych siłach. Zasilanie lotniskowca pochodzi z czterech turbin gazowych General Electric i dwóch Elecon COGAG, połączonej przekładni turbiny gazowej napędzającej dwa wały. Statek jest zaprojektowany do operowania z maksymalną prędkością od 28 do 30 węzłów z maksymalnym zasięgiem od 7500 do 8000 mil morskich przy prędkości 18 węzłów.
Vikrant rozpoczął swoje pierwsze próby morskie w sierpniu 2021 roku. Okręt wypłynął 24 października na drugą rundę prób.
Indigenous Aircraft Carrier #Vikrant out at sea for the second sea trials, #24Oct2021.#AatmanirbharBharat#MakeInIndia@SpokespersonMoD @cslcochin @DefenceMinIndia @shipmin_india pic.twitter.com/XdwLmoYsqF
— SpokespersonNavy (@indiannavy) October 24, 2021
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów