Pierwszy hinduski lotniskowiec zbudowany w Indiach, Vikrant, wyruszył w drugą rundę prób morskich. Ponad 20 lat od rozpoczęcia planowania i po licznych opóźnieniach w budowie, oczekuje się, że lotniskowiec zostanie oddany do użytku w 2022 roku. Wydarzenie to, prawdopodobnie skoordynowane będzie z rządowymi planami uczczenia 75-lecia niepodległości Indii, które przypada w 2022 roku.
Zbudowany w stoczni Cochin okręt jest również znany jako Indigenous Aircraft Carrier 1, ma stać się dumą narodu, który obecnie ma we flocie tylko jeden lotniskowiec, statek zbudowany w Rosji. Rząd świętuje, że prawie trzy czwarte budowy Vikranta, wraz z wyposażeniem, odbyło się w Indiach. Jednostka zabierze na pokład prawie 1700 osób, w tym 196 oficerów.
Indie zdecydowały się zbudować średniej wielkości lotniskowiec, który po ukończeniu będzie mógł przewieźć około 45 000 ton ładunku. Jest on wyposażony w wysoki stopień automatyzacji nawigacji i operacji oraz będzie mógł pomieścić zarówno samoloty stałopłatowe, jak i wiropłaty.
Vikrant odznacza się konstrukcją STIBAR ze skocznią z przodu kabiny startowej do wystrzeliwania samolotów o własnych siłach. Zasilanie lotniskowca pochodzi z czterech turbin gazowych General Electric i dwóch Elecon COGAG, połączonej przekładni turbiny gazowej napędzającej dwa wały. Statek jest zaprojektowany do operowania z maksymalną prędkością od 28 do 30 węzłów z maksymalnym zasięgiem od 7500 do 8000 mil morskich przy prędkości 18 węzłów.
Vikrant rozpoczął swoje pierwsze próby morskie w sierpniu 2021 roku. Okręt wypłynął 24 października na drugą rundę prób.
Indigenous Aircraft Carrier #Vikrant out at sea for the second sea trials, #24Oct2021.#AatmanirbharBharat#MakeInIndia@SpokespersonMoD @cslcochin @DefenceMinIndia @shipmin_india pic.twitter.com/XdwLmoYsqF
— SpokespersonNavy (@indiannavy) October 24, 2021
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"