• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

PFR: 500 mln zł na terminal instalacyjny w Gdańsku, finansowanie z dwóch źródeł

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski PFR: 500 mln zł na terminal instalacyjny w Gdańsku, finansowanie z dwóch źródeł

Partnerzy portalu

Fot. PFR

Polski Fundusz Rozwoju zainwestuje 500 mln zł w budowę terminala instalacyjnego dla obsługi morskich farm wiatrowych w gdańskim Baltic Hubie. Dotacje w wysokości 700 mln zł zapewni KPO. 200 mln zł zainkasuje fiskus.

Jak podaje "Puls Biznesu", Polski Fundusz Rozwoju (PFR) planuje wystartować wkrótce z budową terminala instalacyjnego w Porcie Gdańsk, który będzie służył do przeładunku materiałów i urządzeń niezbędnych do budowy farm wiatrowych, które na Bałtyku zamierzają postawić PGE i Orsted.

– PFR ma już gotowy plan finansowania inwestycji, która w sumie pochłonie 1,4 mld zł. Będzie realizował ją za pośrednictwem spółki celowej – pisze "PB".

– Wygraliśmy przetarg zorganizowany przez gdański port i przygotowujemy się do rozpoczęcia budowy. Mamy już gotowy projekt. Nakłady inwestycyjne szacujemy na 1,2 mld zł. Do tego należy doliczyć 200 mln zł do zapłaty z tytułu VAT — mówi cytowany przez gazetę prezes PFR Paweł Borys.

Inwestycja polega na stworzeniu przy terminalu Baltic Hub nowego nabrzeża o powierzchni aż 21 hektarów, którego długość nabrzeża przeładunkowego wyniesie 800 metrów, a głębokość akwenu przy kei 17,5 metra. Pozwoli to na cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 metrów. Na początku bieżącego roku spółka projektowa rozpoczęła konkurencyjne postępowanie dotyczące wyboru generalnego wykonawcy. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w połowie 2024 r., a zakończenie inwestycji w 2026 r. Inwestycja realizowana jest w modelu “zaprojektuj i wybuduj”. Więcej o uruchomionym przetargu na projekt i budowę terminala pisaliśmy tutaj.

– Morska energetyka wiatrowa jest kluczowa dla transformacji energetycznej polskiej gospodarki. Inwestycja PFR w terminal instalacyjny w gdańskim porcie to strategiczny projekt, która będzie impulsem dla rozwoju w Polsce całego łańcucha dostaw dla budowy farm wiatrowych na Bałtyku – powiedział Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Inwestycja zakłada finansowanie z dwóch źródeł. Spółka celowa, powołana do realizacji projektu, zawnioskowała o dotację bezpośrednią, a przedsięwzięcie zostało wskazane do realizacji z unijnego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Z kolei PFR Fundusz Inwestycyjny FIZAN udzieli uzupełniającego finansowania dłużnego na pokrycie nakładów, finansowanie VAT oraz obejmie udziały w spółce celowej realizującej przedsięwzięcie.

Zapotrzebowanie na infrastrukturę terminali instalacyjnych offshore w basenie Morza Bałtyckiego dynamicznie rośnie, w kontekście planowanych inwestycji w morskie farmy wiatrowe. Szacowana wartość inwestycji w energetykę wiatrową na morzu wyniesie w najbliższych latach ok. 130 mld zł. Powstanie pierwszych turbin wiatrowych na Bałtyku planowane jest na przełomie 2026/2027 roku. Do 2030 roku morska energetyka wiatrowa będzie zasilać w prąd rocznie ok. 8 mln gospodarstw domowych w Polsce.

Na początku 2021 roku Rada Ministrów zatwierdziła Politykę Energetyczną Polski do 2040 roku (PEP 2040). Cele, jakie stawia to m.in. rozwój odnawialnych źródeł energii oraz wdrożenie morskiej energetyki wiatrowej. Istotny wpływ na kształtowanie krajowej strategii energetycznej ma także polityka klimatyczno-energetyczna Unii Europejskiej (UE), w tym jej długoterminowa wizja dążenia do neutralności klimatycznej UE do 2050 r.

W kontekście międzynarodowym, kluczowe znaczenie dla aktualnej polityki i działań ma zawarte w 2015 r. tzw. „porozumienie paryskie”, w sprawie zmian klimatu (COP21). Wynika z niego konieczność zatrzymania wzrostu średniej globalnej temperatury na poziomie poniżej 2°C w stosunku do poziomów sprzed epoki przemysłowej.

Projekty morskich farm wiatrowych będą rozwijane w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego na obszarze wyznaczonym w planie zagospodarowania obszarów morskich w rejonie Ławicy Słupskiej, Ławicy Środkowej i Ławicy Odrzanej. Na polskich obszarach będą oddalane od linii brzegowej nie mniej niż o 22 km.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.