• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Otwarto oferty na budowę falochronów w Porcie Gdynia. Wiemy, kto startuje w przetargu

rk

18.03.2024 23:59 Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Otwarto oferty na budowę falochronów w Porcie Gdynia. Wiemy, kto startuje w przetargu

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

W poniedziałek 18.03.2024 r. o godzinie 10:30 nastąpiło otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym pn. „Budowa falochronów osłonowych, stanowiących wodną infrastrukturę dostępową do Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia, w formule zaprojektuj i wybuduj” prowadzonym wspólnie przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Celem przetargu jest wyłonienie wykonawcy blisko 2,5 kilometra nowych falochronów. Podstawowym inwestorem, a później także właścicielem falochronów, jest Urząd Morski w Gdyni. Postępowanie przetargowe w formule „Zaprojektuj i wybuduj” zostało ogłoszone 15 listopada. Falochrony mają być gotowe w 2027 roku. Inwestycja jest bardzo kosztowna, ale Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. otrzymał na ten cel wsparcie finansowe z budżetu Skarbu Państwa. Podpisano umowę inwestycyjną i zwiększono kapitał zakładowy spółki, co daje to możliwość wykorzystania środków przekazanych przez Skarb Państwa na budowę nowej infrastruktury morskiej.

Przetarg został ogłoszony 15 listopada 2023 roku, o czym również pisaliśmy. Pierwotnie zakładano termin składania i otwarcia ofert w dniu 31.01.2024 r., jednak na skutek pytań i uwag składanych przez podmioty zainteresowane przekazywaniem ofert, przesunięto go ostatecznie na 18 marca.

Otwarcie ofert nastąpiło w siedzibie ZMPG. Złożono trzy oferty, z których każda mieści się w budżecie przewidzianym do realizacji inwestycji, tzn. w kwocie 553 926 191,78 zł netto (682 559 215,89 zł brutto).

Oferty opiewają na następujące kwoty:
1. PORR S.A. – 466 459 280,00 zł netto (573 744 914,40 zł brutto),
2. Budimex S.A. (jako lider konsorcjum), Roverpol Sp. z o.o., Rover Maritime S.L. - 438 699 534,11 zł netto (539 600 426,96 zł brutto),
3. NDI S.A. - 515 127 198,51 zł netto (633 606 454,17 zł brutto).

Zamawiający, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., dokonają badania i oceny złożonych ofert. Zarówno Port Gdynia jak i Urząd Morski w Gdyni opracowały konkretne wytyczne dla przygotowywanej infrastruktury. Falochrony będą podzielone na pięć odcinków o różnych długościach. Ich długość ma wynosić łącznie 2406 metrów. Będą stanowić barierę dla fal wchodzących na obszar przyszłego Portu Zewnętrznego od strony północnej. Złożą się na nie dwa rodzaje konstrukcji, a każda z nich będzie pełnić nieco inną funkcję.

Planowana infrastruktura ma być "nowym rozdziałem" w historii Portu Gdynia, bowiem gdyż w zamierzeniu ma pozwolić na jego dalszy rozwój i zapewnienie konkurencyjności w następnych dziesięcioleciach.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podchodzi do rozwoju portu, w tym Portu Zewnętrznego, jako kompleksowego programu inwestycyjnego, w ramach którego jest realizowanych kilka kluczowych przedsięwzięć. Oprócz aktualnego przetargu na wykonawcę falochronów, spółka przyjmowała do 19 lutego tego roku oferty od potencjalnych partnerów prywatnych, którzy zbudują i będą zarządzać pirsem w ramach Portu Zewnętrznego. Przedsięwzięcie ma nie tylko zwiększyć przepustowość Portu Gdynia, umożliwiając obsługę większej liczby statków, ale także wpłynąć pozytywnie na efektywność operacyjną i bezpieczeństwo żeglugi. Stąd nowe falochrony są istotną częścią całej inwestycji, a nowoczesne technologie i materiały używane do budowy falochronów mają zapewnić trwałość i odporność na warunki morskie, co jest kluczowe dla utrzymania najwyższych standardów portowych.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.