Podczas odbywających w Paryżu największych morskich targów zbrojeniowych Euronaval 2024 nie zabrakło prezentacji koncepcji i projektów jednostek nawodnych oferowanych siłom morskim i innym służbom. Swoją propozycję przedstawiło duńskie biuro projektowe OSK Design, które we współpracy z litewską branżą morską pracuje nad wielozadaniowym patrolowcem Perkunas.
Firma podkreśla, że projekt powstał we współpracy z litewskim biurem projektowym Western Baltic Engineering z siedzibą w Kłajpedzie, mającym doświadczenie w pracy nad statkami specjalistycznymi, w tym dla branży offshore. Prezentowany na francuskich targach model patrolowca pierwotnie powstał jako rozwiązanie dla Marynarki Wojennej Litwy, która w związku z zagrożeniem ze strony Rosji jak i większym zrozumieniem znaczenia domeny morskiej dąży do modernizacji. Perkunas ma być wielozadaniowym okrętem patrolowym (OPV), sprawdzającym się zarówno w ramach ochrony wód terytorialnych i infrastruktury krytycznej, jak też wsparcia działań przeciwminowych.
Koncept okrętu wykrystalizował się w 2023 roku i jest wciąż rozwijany. Wedle danych ze strony OSK Design Perkunas ma 70 metrów długości i 13,5 metra szerokości. Załoga liczy 35 osób. Patrolowiec ma osiągać prędkość do 18 węzłów. W skład napędu mają wejść elektryczny silnik wysokoprężny, trzy agregaty prądotwórcze i pakiet akumulatorów. Wyposażenie mają tworzyć m.in. systemy kierowania ogniem i prowadzenia wojny elektronicznej, radary nawigacyjne oraz do obserwacji celów powietrznych (w tym ich klasyfikacji) i sonar do wykrywania min i innych obiektów niebezpiecznych pod wodą. Z racji na rozmiary okręt ma posiadać także pokład do obsługi śmigłowca o masie do 10 ton, a także hangar do przechowywania i obsługi latających dronów, jak też stanowiska do przechowywania ekwiwalentu czterech 20-stopowych kontenerów, co ma wskazywać na modułowość doposażenia i dostosowania jednostki do celów misji.
Podstawowe uzbrojenie ma tworzyć armata morska 76 mm, ponadto patrolowiec ma otrzymać także system obrony bezpośredniej (CIWS) oraz broń do zwalczania celów powietrznych, najpewniej z myślą o bezzałogowych.
Zdaniem OSK Design jak i Western Baltic Engineering patrolowce oparte na projekcie Perkinas są w stanie wykonywać zadania w środowisku wielodomenowym, w tym zwalczania zagrożeń w środowisku asymetrycznym. Biorąc pod uwagę rozmiary i możliwości Litwy i innych państw bałtyckich w zakresie rozbudowy sił morskich w porównaniu z innymi krajami regionu, ma to być skuteczne rozwiązanie w zakresie tworzenia sił morskich mogących stanowić istotny element systemu bezpieczeństwa krajowego jak i w ramach NATO. Projekt jest też nastawiony na eksport do innych krajów, szczególnie biorąc pod uwagę rozbudowę infrastruktury krytycznej, w tym energetycznej na Morzu Bałtyckim i Północnym, gdzie istnieje potrzeba ich kontroli oraz ochrony.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów