W drugiej połowie marca TSL Silesia przyjęła do obsługi spedycyjnej oraz celnej ostatni w tym kwartale tankowiec z olejem napędowym przeznaczonym dla jednego z kluczowych odbiorców w Polsce. Łącznie, od początku roku, TSL obsłużyła około 100 000 t paliwa, które zostało dostarczone drogą morską do polskiego portu.
Importowany olej napędowy to olej typu ULSD, o ultra-niskiej zawartości siarki, który stosuje się od 2006 roku w Wielkiej Brytanii, Europie i Ameryce Północnej. Przejście na paliwo o niższej zawartość siarki pozwala na zastosowanie zaawansowanych technologii kontroli emisji, które znacznie obniżają szkodliwe emisje ze spalania oleju napędowego.
Olej napędowy jest przeładowywany na terminalu HES Gdynia Bulk Terminal przy Stanowisku Przeładunku Paliw Płynnych na falochronie (zilustrowany poniżej), który może zmieścić tankowce o długości do 210 m i zanurzeniu do 11 m. Następnie paliwo ze statku jest przepompowywane do zbiornika w Dębogórzu, gdzie obecnie trwa budowa kolejnych dwóch zbiorników magazynowych na olej napędowy – po 32 tys. m³ każdy. Pozwoli to na zwiększenie ilości dostaw surowców energetycznych przez morze.
Widok z góry na Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych (źródło Google maps)
Za obsługę spedycyjno-celną, istotnego dla polskiej energetyki oleju napędowego, odpowiedzialna jest TSL Silesia.
Z uwagi na specyfikę towaru, podczas rozładunku statku niezbędne jest rozłożenie zapory przeciwrozlewowej, a w przypadku, gdy temperatura zapłonu spadnie poniżej 60°C, dodatkowo należy zamówić asystę straży pożarnej.
Istotnym etapem obsługi jest także zlecenie poboru prób i badania towaru, ze szczególnym naciskiem na zawartość siarki, a także kontrola takich parametrów jak gęstość i temperatura zapłonu, których wyniki niezbędne są do przeprowadzenia odprawy celnej i dopuszczenia towaru do obrotu.
W Rosji zalega 150 tys. pustych kontenerów
Dziś jest obchodzony Światowy Dzień Morza
Komisja Europejska w przyszłym tygodniu przedstawi informacje w sprawie ukraińskiej propozycji dotyczącej zboża
Niemcy: pieniądze za gaz LNG nadal płyną do Rosji z krajów unijnych
Ukraina złożyła propozycję licencjonowania towarów rolnych
Bloomberg: pomimo sankcji Rosja dalej korzysta z europejskiego transportu, by eksportować ropę