• <
PZT_1100x200_gif_2020

Nowy statek ro-ro Polskich Linii Oceanicznych - pierwszy nabytek od 30 lat

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Nowy statek ro-ro Polskich Linii Oceanicznych - pierwszy nabytek od 30 lat
Nowy statek ro-ro Polskich Linii Oceanicznych - pierwszy nabytek od 30 lat - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

sons

01.10.2020 Źródło: własne

Polskie Linie Oceaniczne pierwszy raz od 30 lat powiększyły swoją flotę o nowy statek.  Zakupiona 24 września jednostka, nazwana POL Maris, to 10-letni statek typu ro-ro, który zastąpi wysłużony M/V Żerań.

W czwartek 1 października odbyła się konferencja prasowa PLO, podczas której prezes spółki, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, opowiedziała o przełomowym przedsięwzięciu i trudnościach w nabyciu statku, spowodowanych koronawirusem. POL Maris miał znaleźć się w posiadaniu PLO już w lutym, jednak pandemia COVID-19 spowodowała oddalenie tej operacji o pół roku.

- W grudniu przyszłam do PLO z pewnymi zamierzeniami, które chciałam zrealizować, związanymi z odnowieniem tonażu o i dywersyfikacją działalności całej firmy. PLO dysponowało starym tonażem, przyszedł najwyższy czas by go wymienić  - mówi prezes PLO, Dorota Arciszewska-Mielewczyk - Mam wrażenie, że od wielu lat nasze firmy żeglugowe i ich możliwości zostały wygumkowane z tego rynku, który wciąż się rozwija. Rozwijamy porty, mamy dużo przeładunków, ale także chcemy jako firmy transportowe dysponować gestią transportową i generować wpływy do skarbu państwa, a także się rozwijać.

Jednostka Pol Maris, zarejestrowana pod flagą maltańską, zbudowana została w stoczni w Odense (Dania) w 2010 r.  Długość statku wynosi 193 m, szerokość 23 m, a jego zanurzenie 7 m.  Nowa jednostka PLO o pojemności 29004 GT, a długość linii ładunkowej 3663 m, posiada trzy razy większą pojemność ładunkową niż jej poprzednik, Żerań, który został sprzedany przez PLO w lipcu tego roku. Statek wozi głównie naczepy z różnymi towarami, rzadziej kontenery. Może przewieźć 29 tysiące ton towarów.

- Pol Maris jest znacznie większy i nowocześniejszy od reszty jednostek w szeregach Polskich Lini Oceanicznych. To statek, który perspektywicznie będzie zatrudniony co najmniej przez następne 20 lat - komentuje Przemysław Marek, specjalista do spraw eksploatacji statków PLO.

Pol Maris jest obecnie zatrudniony w czarterze na czas na linii pomiędzy portami Rotterdam i Killinglolme. Załogę stanowi 23 oficerów i marynarzy. W swój pierwszy rejs wyruszył pod dowództwem kapitana  Ż.W. Jacka Pietruszki.

Aktualnie flota PLO liczy 3 statki: kontenerowiec "Port Gdynia" (zbudowany w 2011 r.; nr IMO 9334387;  GT 34 642; nośność 41 850 t; ładowność 3091 TEU) statek ro-ro "Chodziez" (zbudowany w 1988 r.; nr IMO 8302301; GT 15 666; nośność 8044 t) oraz nowo nabyty POL Maris. Spółka planuje dalszą modernizację floty.


Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34462,00 $ tona 6,28% 6 maj
 Cynk 2920,00 $ tona -0,51% 6 maj
 Aluminium 2476,00 $ tona 1,23% 6 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.