Polskie Linie Oceaniczne pierwszy raz od 30 lat powiększyły swoją flotę o nowy statek. Zakupiona 24 września jednostka, nazwana POL Maris, to 10-letni statek typu ro-ro, który zastąpi wysłużony M/V Żerań.
W czwartek 1 października odbyła się konferencja prasowa PLO, podczas której prezes spółki, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, opowiedziała o przełomowym przedsięwzięciu i trudnościach w nabyciu statku, spowodowanych koronawirusem. POL Maris miał znaleźć się w posiadaniu PLO już w lutym, jednak pandemia COVID-19 spowodowała oddalenie tej operacji o pół roku.
- W grudniu przyszłam do PLO z pewnymi zamierzeniami, które chciałam zrealizować, związanymi z odnowieniem tonażu o i dywersyfikacją działalności całej firmy. PLO dysponowało starym tonażem, przyszedł najwyższy czas by go wymienić - mówi prezes PLO, Dorota Arciszewska-Mielewczyk - Mam wrażenie, że od wielu lat nasze firmy żeglugowe i ich możliwości zostały wygumkowane z tego rynku, który wciąż się rozwija. Rozwijamy porty, mamy dużo przeładunków, ale także chcemy jako firmy transportowe dysponować gestią transportową i generować wpływy do skarbu państwa, a także się rozwijać.
Jednostka Pol Maris, zarejestrowana pod flagą maltańską, zbudowana została w stoczni w Odense (Dania) w 2010 r. Długość statku wynosi 193 m, szerokość 23 m, a jego zanurzenie 7 m. Nowa jednostka PLO o pojemności 29004 GT, a długość linii ładunkowej 3663 m, posiada trzy razy większą pojemność ładunkową niż jej poprzednik, Żerań, który został sprzedany przez PLO w lipcu tego roku. Statek wozi głównie naczepy z różnymi towarami, rzadziej kontenery. Może przewieźć 29 tysiące ton towarów.
- Pol Maris jest znacznie większy i nowocześniejszy od reszty jednostek w szeregach Polskich Lini Oceanicznych. To statek, który perspektywicznie będzie zatrudniony co najmniej przez następne 20 lat - komentuje Przemysław Marek, specjalista do spraw eksploatacji statków PLO.
Pol Maris jest obecnie zatrudniony w czarterze na czas na linii pomiędzy portami Rotterdam i Killinglolme. Załogę stanowi 23 oficerów i marynarzy. W swój pierwszy rejs wyruszył pod dowództwem kapitana Ż.W. Jacka Pietruszki.
Aktualnie flota PLO liczy 3 statki: kontenerowiec "Port Gdynia"
(zbudowany w 2011 r.; nr IMO 9334387; GT
34 642; nośność 41 850 t; ładowność 3091 TEU) statek ro-ro "Chodziez"
(zbudowany w 1988 r.; nr IMO 8302301; GT 15 666; nośność 8044 t) oraz
nowo nabyty POL Maris. Spółka planuje dalszą modernizację floty.
PERN planuje kolejne modernizacje i remonty usprawniające spedycję kolejową
Port Gdynia – premiera filmu o żołnierkach AK
Suwnica STS w DB Port Szczecin oddana do użytku
Stacja zlewcza do odbioru ścieków komunalnych w kołobrzeskim porcie już czynna
Port Gdańsk – atrakcyjna działka w pobliżu Baltic Hubu czeka na dzierżawcę
Chaos, czyli codzienność dla żeglugi. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 43-46/2023)