Władze Nowego Jorku rozstrzygnęły przetarg na usunięcie i zezłomowanie Vernon C. Bain Correctional Center, barki więziennej zacumowanej w Hunts Point na Bronxie. Ta decyzja otwiera drogę do stworzenia nowoczesnego terminalu morskiego w tym miejscu, co ma poprawić infrastrukturę logistyczną miasta.
Vernon C. Bain Correctional Center, znana potocznie jako "barka więzienna Bain", służyła jako pływające więzienie dla 800 osadzonych od lat 90. XX wieku. Barka, zacumowana na brzegu rzeki East River, stała się symbolem przestarzałych i nieefektywnych rozwiązań w nowojorskim systemie penitencjarnym. W czerwcu 2025 r. burmistrz Eric Adams, wraz z nowojorską korporacją rozwoju gospodarczego (NYCEDC) i Departamentem Poprawczym (DOC), ogłosił plany jej trwałego usunięcia.
"Zamknięcie Vernon C. Bain Correctional Center to długo oczekiwana i historyczna decyzja, która kończy dekady pustych obietnic dotyczących likwidacji tej przestarzałej, niepotrzebnej konstrukcji" – stwierdził Carl Heastie, przewodniczący Zgromadzenia Stanowego Nowego Jorku, podczas konferencji prasowej w czerwcu.
Decyzja ta jest częścią szerszych wysiłków administracji burmistrza Erica Adamsa na rzecz reformy Rikers Island i poprawy warunków w nowojorskich zakładach karnych.
Zwycięzcą przetargu została firma Louisiana Scrap Metal Recycling, która zajmie się demontażem i recyklingiem barki. Prace mają rozpocząć się w najbliższych tygodniach, a cały proces usunięcia zakończy się do końca 2025 r. Miasto dostanie za zlom ok. 1,5 mln dolarów.
W miejsce barki powstanie Hunts Point Marine Terminal – nowy hub logistyczny dla transportu morskiego, który zwiększy możliwości przeładunku towarów.
"Usunięcie Vernon C. Bain Correctional Center z Hunts Point to krok w stronę bardziej zrównoważonej i efektywnej infrastruktury. To nie tylko koniec ery pływającego więzienia, ale także początek nowej ery rozwoju gospodarczego dla społeczności Bronx" – podkreślił burmistrz Adams.
Projekt terminalu morskiego ma stworzyć nowe miejsca pracy i poprawić dostępność transportu w gęsto zaludnionej dzielnicy. Decyzja o likwidacji barki spotkała się z pozytywnym przyjęciem wśród aktywistów i mieszkańców Bronxu, którzy od lat krytykowali jej obecność ze względów estetycznych i środowiskowych. Barka, choć nie była używana od 2 lat, zajmowała cenny teren nad wodą, blokując potencjalny rozwój portu.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął