Jak donosi portal Trójmiasto.pl, Bałtycki Terminal Zbożowy w Porcie Gdynia od 1 lipca zostanie wydzierżawiony przez gdańską spółkę Mondry.
Firma Mondry została zarejestrowana w kwietniu tego roku, prawdopodobnie specjalnie w celu dzierżawy BTZ. Docelowo ma zajmować się, zgodnie z wpisem w KRS, sprzedażą hurtową zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz. Nowy dzierżawca ma kontynuować przeładunki zbóż przy Nabrzeżu Norweskim w czasie, kiedy jest to niemożliwe na Nabrzeżu Indyjskim z powodu jego remontu. Spółka Mondry chce też podobno zatrudnić pracowników wcześniej pracujących dla BTZ.
Wskazanym we wpisie w KRS prezesem spółki Mondry jest Pierre Pages, udziały w niej posiadają także firma spedycyjna Artano z kujawsko-pomorskiego oraz spółka Chemirol z siedzibą w Mogilnie operująca w branży rolniczej i chemicznej.
Poprzedni dzierżawca infrastruktury i terenów BTZ rozwiązał z Portem Gdynia umowę w kwietniu tego roku. Powodem był remont Nabrzeża Indyjskiego, z którego BTZ korzystał przy przeładunkach. Tym samym działalność firmy została zakończona z dniem 1 czerwca, a pracę straciło 70 osób.
Nowy dzierżawca BTZ to dobra wiadomość dla samego Portu Gdynia, gdyż zapewnia kontynuację przeładunków produktów rolnych, które stanowią ważną część wszystkich towarów przeładowywanych w porcie. W 2021 roku było to 4,8 miliona ton, w tym jednakże może być więcej ze względu na sytuację w Ukrainie.
– Port Gdynia ma bardzo duże perspektywy jeżeli chodzi o ładunki, które dzisiaj spotykają się z olbrzymią potrzebą – to ładunki związane z płodami rolnymi, choćby zboże, której jest dziś języczkiem u wagi jeżeli chodzi o eksport ładunków z terenów Ukrainy – mówił wcześniej prezes Portu Gdynia Jacek Sadaj.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych