PRS opracował Publikację informacyjną 11/I – Bezpieczne wykorzystanie wodoru jako paliwa w komercyjnych zastosowaniach przemysłowych. Jest ona efektem wspólnych prac, prowadzonych przez pion naukowo-badawczy PRS we współpracy z pionem okrętowym i pionem nadzorów przemysłowych. Prace podjęte w drugiej połowie 2020 roku wynikają z potrzeby przyspieszenia procesu dekarbonizacji światowej gospodarki.
Przyjęta strategia UE na rzecz Europy neutralnej dla klimatu stymuluje m.in. prowadzenie prac badawczych nad napędami i paliwami alternatywnymi oraz upowszechnienie ich stosowania w globalnym przemyśle i transporcie. Należy wskazać, iż szersze wykorzystanie wodoru w żegludze przyczyni się do osiągniecia celów stawianych międzynarodowej żegludze m.in. na forum IMO. PRS, udostępniając przedmiotową publikację, podkreśla potrzebę prowadzenia prac nad pozyskaniem nowych nisko- i zeroemisyjnych źródeł energii do wykorzystania zarówno w transporcie morskim jak i na lądzie.
Potrzeba stosowania paliw alternatywnych wynika z dążenia do ograniczenia zanieczyszczenia środowiska przez gazy i cząstki stałe emitowane podczas procesów konwersji energii chemicznej, spalając paliwa konwencjonalne, na inne postacie energii (np. mechaniczną) w celu wykorzystania w transporcie, energetyce czy innych gałęziach przemysłu.
– Jesteśmy aktywnym uczestnikiem dyskusji, a coraz częściej także konkretnych projektów naukowo-badawczych nad rozwiązaniami dla neutralności klimatycznej. Warto wspomnieć o produkcji zielonego wodoru w procesie elektrolizy wody morskiej z wykorzystaniem energii pochodzącej z morskich turbin wiatrowych. Dzięki obecności PRS w takich inicjatywach zapewniamy, że wypracowane rozwiązania będą bezpieczne zarówno dla środowiska jak i zaangażowanych w obsługę instalacji osób. Na bieżąco pozyskujemy i pogłębiamy wiedzę o rozwiązaniach technicznych i, co równie ważne, rozwiązaniach prawnych na całym świecie. PRS jest żywo zainteresowany uczestnictwem w kolejnych, innowacyjnych projektach – podkreśla Dariusz Rudziński, członek zarządu PRS.
Realizując swoją misję na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa środowiska naturalnego, niniejszą publikacją PRS wnosi wkład w dekarbonizację żeglugi i przemysłu. Pełną jej treść w języku polskim można naleźć TUTAJ.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów