Rząd Norwegii ogłosił w czwartek decyzję o ograniczeniu dostępu do portów rosyjskim statkom rybackim. Kutry i trawlery z Rosji będą mogły zawijać tylko do Kirkenes, Batsfjord oraz Tromso na północy kraju, gdzie mają być poddawane kontroli.
Jak wyjaśniła szefowa norweskiej dyplomacji Anniken Huitfeldt, zamknięcie większości portów dla rosyjskich statków rybackich "ma przeciwdziałania tranzytowi towarów do Rosji".
Huitfeldt nie wskazała innych powodów, takich jak bezpieczeństwo infrastruktury energetycznej na Morzu Norweskim oraz Morzu Północnym.
Pod koniec września opozycyjna Partia Konserwatywna zwróciła się do rządu o całkowite zamknięcie portów dla rosyjskich statków rybackich. Według przewodniczącej parlamentarnej komisji spraw zagranicznych i obrony oraz byłej szefowej tych resortów Ine Eriksen Soreide, "rosyjskie statki cywilne mogą mieć zdolności wojskowe".
"Groźba szpiegostwa i sabotażu stała się bardziej aktualna po tym, co wydarzyło się na Morzu Bałtyckim" - podkreśliła Soreide, mając zapewne na myśli eksplozje, które uszkodziły gazociągi Nord Stream 1 i Nord Stream 2.
Rząd Norwegii pod koniec kwietnia zamknął granice dla rosyjskiego transportu towarów, a na początku maja podobne sankcje objęły również żeglugę morską z wyjątkiem statków rybackich. Rosyjskie kutry dostarczają ryby norweskiemu przemysłowi spożywczemu. Oba kraje współpracują przy połowach m.in. dorsza.
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął