Z punktu widzenia sektora energetycznego gazociąg Nord Stream 2 jest niepotrzebny i kosztowny, a jego budowa sprzeczna z celami transformacji energetycznej - napisała na Twitterze profesor Claudia Kemfert z Niemieckiego Instytutu Badań Ekonomicznych (DIW).
"Rurociąg od początku był błędem" - przekonuje badaczka w sobotnim tweecie dodając, że w obecnej sytuacji "lepszy jest koniec horroru niż horror bez końca". Kemfert zaznacza, że zamrożenie projektu NS2 w ramach sankcji wobec Rosji byłoby dobrym rozwiązaniem.
Ekonomistka w swoich kolejnych wypowiedziach na Twitterze powołuje się również na opracowania DIW. Według wydanego w 2018 r. raportu, którego Kemfert była współautorką, budowa gazociągu nie jest konieczna do zabezpieczenia dostaw gazu ziemnego dla Niemiec i Europy.
Analiza podkreśla, że prognozowane przez zaangażowane w projekt przedsiębiorstwa zużycie tego surowca jest przeszacowane, a całe przedsięwzięcie może przynieść straty sięgające miliardów euro.
Kemfert zwraca również uwagę, że budowa rurociągu jest niezgodna z celami niemieckiej polityki transformacji energetycznej (niem. Energiewende), która zakłada przekształcenie całego sektora w kierunku redukcji emisji CO2 i zużycia surowców kopalnych oraz przejścia na energetykę odnawialną. Zdaniem ekspertki DIW nowy rurociąg może utrudnić ten proces.
W poniedziałek rzecznik niemieckiego rządu Steffen Seibert oświadczył, że kanclerz Angela Merkel nie wyklucza objęcia sankcjami NS2 w odpowiedzi na podejrzenie otrucia lidera antykremlowskiej opozycji Aleksieja Nawalnego. W weekend podobne stanowisko wyrazili m.in. minister spraw zagranicznych Heiko Maas i minister obrony Annegret Kramp-Karrenbauer, którzy podkreślali, że władze Rosji muszą pomóc w wyjaśnieniu sprawy Nawalnego.
Według rządu Niemiec istnieją "jednoznaczne dowody" na próbę otrucia opozycjonisty środkiem bojowym z grupy Nowiczok. Nawalny został hospitalizowany 20 sierpnia w Omsku na Syberii. Poczuł się źle na pokładzie samolotu, lecącego z Tomska do Moskwy i stracił przytomność. Obecnie przebywa w stanie śpiączki w szpitalu Charite w Berlinie, dokąd został przewieziony z Rosji na żądanie rodziny.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów