Przyjrzyjmy się projektom z Holandii, zanim takie innowacyjne statki zobaczymy na Wiśle czy Odrze. Concordia Damen dostarczyła firmie VOF Generation zbiornikowiec rzeczny Mt Generation. Statek został wyposażony w hybrydowy układ napędowy z systemami Equadrives firmy Verhaar Omega. Zasilanie zapewnia zestaw akumulatorów EST-Floattech. Barka typu CDS Tanker 110, będzie wykorzystywana do transportu olejów mineralnych między portami usytuowanymi na Renie.
Integrację całego układu napędowego i instalacji elektrycznej na pokładzie wykonała firma EMS. Wprowadzenie napędu elektrycznego uzasadniono tym, że zapewnia on cichszą i bardziej wydajną pracę układu napędowego. Statek jest oczywiście cichszy i bardziej przyjazny dla środowiska naturalnego.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z wykonania – powiedział Danny Mourik, współwłaściciel VOF Generation. Podkreślił on w chwili przejmowania jednostki, że „Zespół Concordia Damen wysłuchał naszych życzeń i przełożył je na konkretne rozwiązania. Dla nas ważne było, aby ten zbiornikowiec był sprawdzonym modelem: niezawodnym i wydajnym”.
Armator podkreśla, że ważne było zapewnienie zakładanej pojemności zbiorników przy ograniczonym zanurzeniu statku. – Istotny był przede wszystkim fakt, że możemy przewieźć nie mniej niż 2 868 ton ładunku przy zanurzeniu 3,30 m – podkreślił Mourik. Utrzymanie założonych parametrów zdaniem armatora stanowi nie tylko ogromną zaletę, ale „Idealnie wpisuje się również w model biznesowy”. Mourik powiedział: „Wykonaliśmy ten dodatkowy krok. Rezultatem jest statek, z którym z pełnym przekonaniem wchodzimy do służby”.
CDS Tanker 110 charakteryzuje się modułową konstrukcją, która umożliwia łatwą integrację niestandardowych rozwiązań – takich jak alternatywne, przyjazne dla środowiska systemy napędowe, różne konfiguracje ładunku czy inne wymagania klienta – scharakteryzowała statek stocznia.
- Jesteśmy wdzięczni Danny'emu Mourikowi i Sergei Mulderowi (współwłaścicielom VOF Generation) za zaufanie, jakim obdarzyli naszą stocznię i naszego zaufanego dostawcę wyposażenia CCM3. Życzymy im, Wimowi Mourikowi (współwłaścicielowi VOF Generation) i ich załodze wielu udanych i bezpiecznych rejsów” – powiedział Chris Kornet, dyrektor zarządzający Concordia Damen.

Excellence Crown, źródło: Concordia Damen
O innowacyjnych statkach Concordia Damen pisaliśmy na łamach GospodarkaMorska.pl wielokrotnie. Niedawno Concordia Damen dostarczyła nowoczesny rzeczny statek wycieczkowy „Excellence Crown” szwajcarskiej firmie Twerenbold Reisen. W maju br. w Bazylei odbył się chrzest statku. Jest to jednostka typu CDS River Cruise 135 (ma 135 metrów długości).
Hybrydowy układ napędowy działa w systemie peak shaving, który korzysta z lądowego (Battery Energy Storage System (BESS). Statek wyposażony jest w panele słoneczne w balustradach. Układ elektryczny współpracuje z systemami odzysku ciepła. Statek zbudowany jest zgodnie ze standardem Green Award Gold. Na statku zastosowano wentylację sterowaną laserowo i ekologiczne materiały.
Na pokładzie znajduje się 73 kabin i 12 apartamentów z panoramicznymi oknami i dźwiękoszczelnością, a także atrium, spa, restauracje i salony. Komfort załogi zapewnia oddzielny pokład rufowy z mesą i prywatnymi kabinami. Wnętrze, zaprojektowane przez Nazly Twerenbold, odzwierciedla styl szwajcarskiego „butikowego grand hotelu”.
Stocznia podkreśla, że „zbiornikowiec CDS 110 został zaprojektowany z naciskiem na wydajność, niezawodność operacyjną i zrównoważony rozwój”. Statek ma 110 metrów długości, 11,45 metra szerokości i zanurzenie 3,30 metra. Zgodnie z oczekiwaniami armatora statek zapewnia ładowność 2 868 ton. Podkreśla się, że jest to „o około 200 ton więcej niż porównywalne typy statków na rynku”. Uzyskano to dzięki „przemyślanej konstrukcji”. W wyniku wprowadzonych rozwiązań zbiornikowiec rzeczny MTS Generation „nadaje się nie tylko do operacji na płytkich wodach, ale jest również przyjazny dla środowiska w przeliczeniu na tonę przewożonego ładunku”.

MTS Gambler, źródło: Concordia Damen
Jeszcze ciekawszą konstrukcją jest MTS Gambler, który zostanie wyposażony w zakładzie Werkendam. CDS Tanker 135 (135-metrowy) został zaprojektowany do transportu olejów mineralnych. Charakteryzuje się się imponującą pojemnością ładunkową 4 180 m³. Jego konstrukcja jest rozwinięciem barki z serii CDS Tanker 110.
Stocznia podkreśla że „Dzięki zoptymalizowanej konstrukcji statek pływa z minimalnym oporem i charakteryzuje się korzystną krzywą prędkości do mocy”. Statek ma standardową szerokość 11,45-m. Napęd barki zbiornikowca rzecznego zapewniają dwa silniki CAT C32 (2 x 709 kW). Są to jednostki napędowe o niskim zużyciu paliwa. Stocznia ma na swoim koncie również wodorowo-elektryczny statek towarowy "Antonie" (WEVA) dla firmy Lenten Scheepvaart, holenderskiego operatora żeglugi śródlądowej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów