• <
nauta_2024

Nie Wisłą, nie Odrą. Elektrycznym zbiornikowcem i pasażerem można pływać po Renie

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nie Wisłą, nie Odrą. Elektrycznym zbiornikowcem i pasażerem można pływać po Renie
Mt Generation, źródło: Concordia Damen

Przyjrzyjmy się projektom z Holandii, zanim takie innowacyjne statki zobaczymy na Wiśle czy Odrze. Concordia Damen dostarczyła firmie VOF Generation zbiornikowiec rzeczny Mt Generation. Statek został  wyposażony w hybrydowy układ napędowy z systemami Equadrives firmy Verhaar Omega. Zasilanie zapewnia zestaw akumulatorów EST-Floattech. Barka typu CDS Tanker 110, będzie wykorzystywana do transportu olejów mineralnych między portami usytuowanymi na Renie. 

Integrację całego układu napędowego i instalacji elektrycznej na pokładzie wykonała firma EMS. Wprowadzenie napędu elektrycznego uzasadniono tym, że zapewnia on cichszą i bardziej wydajną pracę układu napędowego. Statek jest oczywiście cichszy i bardziej przyjazny dla środowiska naturalnego. 

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z wykonania – powiedział Danny Mourik, współwłaściciel VOF Generation. Podkreślił on w chwili przejmowania jednostki, że „Zespół Concordia Damen wysłuchał naszych życzeń i przełożył je na konkretne rozwiązania. Dla nas ważne było, aby ten zbiornikowiec był sprawdzonym modelem: niezawodnym i wydajnym”.

Modułowy zbiornikowiec rzeczny


Armator podkreśla, że ważne było zapewnienie zakładanej pojemności zbiorników przy ograniczonym zanurzeniu statku. – Istotny był przede wszystkim fakt, że możemy przewieźć nie mniej niż 2 868 ton ładunku przy zanurzeniu 3,30 m – podkreślił Mourik. Utrzymanie założonych parametrów zdaniem armatora stanowi nie tylko ogromną zaletę, ale „Idealnie wpisuje się również w model biznesowy”. Mourik powiedział: „Wykonaliśmy  ten dodatkowy krok. Rezultatem jest statek, z którym z pełnym przekonaniem wchodzimy do służby”.

CDS Tanker 110 charakteryzuje się modułową konstrukcją, która umożliwia łatwą integrację niestandardowych rozwiązań – takich jak alternatywne, przyjazne dla środowiska systemy napędowe, różne konfiguracje ładunku czy inne wymagania klienta – scharakteryzowała statek stocznia.

- Jesteśmy wdzięczni Danny'emu Mourikowi i Sergei Mulderowi (współwłaścicielom VOF Generation) za zaufanie, jakim obdarzyli naszą stocznię i naszego zaufanego dostawcę wyposażenia CCM3. Życzymy im, Wimowi Mourikowi (współwłaścicielowi VOF Generation) i ich załodze wielu udanych i bezpiecznych rejsów” – powiedział Chris Kornet, dyrektor zarządzający Concordia Damen.


Excellence Crown, źródło: Concordia Damen

Elektryczny pasażer


O innowacyjnych statkach Concordia Damen pisaliśmy na łamach GospodarkaMorska.pl wielokrotnie. Niedawno Concordia Damen dostarczyła nowoczesny rzeczny statek wycieczkowy „Excellence Crown” szwajcarskiej firmie Twerenbold Reisen. W maju br. w Bazylei odbył się chrzest statku. Jest to jednostka typu CDS River Cruise 135 (ma 135 metrów długości). 

Hybrydowy układ napędowy działa w systemie peak shaving, który korzysta z lądowego (Battery Energy Storage System (BESS). Statek wyposażony jest w panele słoneczne w balustradach. Układ elektryczny współpracuje z systemami odzysku ciepła. Statek zbudowany jest zgodnie ze standardem Green Award Gold. Na statku zastosowano wentylację sterowaną laserowo i ekologiczne materiały.

Na pokładzie znajduje się 73 kabin i 12 apartamentów z panoramicznymi oknami i dźwiękoszczelnością, a także atrium, spa, restauracje i salony. Komfort załogi zapewnia oddzielny pokład rufowy z mesą i prywatnymi kabinami. Wnętrze, zaprojektowane przez Nazly Twerenbold, odzwierciedla styl szwajcarskiego „butikowego grand hotelu”.

Wydajny zbiornikowiec


Stocznia podkreśla, że „zbiornikowiec CDS 110 został zaprojektowany z naciskiem na wydajność, niezawodność operacyjną i zrównoważony rozwój”. Statek ma 110 metrów długości, 11,45 metra szerokości i zanurzenie 3,30 metra. Zgodnie z oczekiwaniami armatora statek zapewnia ładowność 2 868 ton. Podkreśla się, że jest to „o około 200 ton więcej niż porównywalne typy statków na rynku”. Uzyskano to dzięki  „przemyślanej konstrukcji”. W wyniku wprowadzonych rozwiązań zbiornikowiec rzeczny MTS Generation „nadaje się nie tylko do operacji na płytkich wodach, ale jest również przyjazny dla środowiska w przeliczeniu na tonę przewożonego ładunku”.


MTS Gambler, źródło: Concordia Damen

Jeszcze ciekawszą konstrukcją jest MTS Gambler, który zostanie wyposażony w zakładzie Werkendam. CDS Tanker 135 (135-metrowy) został zaprojektowany do transportu olejów mineralnych. Charakteryzuje się się imponującą pojemnością ładunkową 4 180 m³. Jego konstrukcja jest rozwinięciem barki z serii CDS Tanker 110. 

Stocznia podkreśla że „Dzięki zoptymalizowanej konstrukcji statek pływa z minimalnym oporem i charakteryzuje się korzystną krzywą prędkości do mocy”. Statek ma standardową szerokość 11,45-m. Napęd barki zbiornikowca rzecznego zapewniają dwa silniki CAT C32 (2 x 709 kW). Są to jednostki napędowe o niskim zużyciu paliwa. Stocznia ma na swoim koncie również wodorowo-elektryczny statek towarowy "Antonie" (WEVA) dla firmy Lenten Scheepvaart, holenderskiego operatora żeglugi śródlądowej.  

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.