Holenderska stocznia Damen Naval otrzyma 270 mln euro wsparcia publicznego. Decyzja zapadła mimo trwającego śledztwa wobec innej części firmy Damen Shipyards, oskarżanej o korupcję i łamanie sankcji wobec Rosji, informują holenderskie media publiczne (NOS).
10 lipca zarówno Izba Reprezentantów, jak i Senat - obie izby holenderskiego parlamentu - wyraziły zgodę na udzielenie pomocy publicznej dla Damen Naval, największego w kraju producenta okrętów wojennych. Pomoc w wysokości 270 milionów euro ma zapobiec poważnym kłopotom finansowym spółki, która zmaga się z opóźnieniami w budowie sześciu fregat F126 dla niemieckiej marynarki wojennej. Parlament zrobił to pomimo trwającej przerwy wakacyjnej do początku września.
Wartość kontraktu z Niemcami sięga 7 miliardów euro. Ponieważ nie dotrzymano kluczowych terminów, niemiecki rząd tymczasowo wstrzymał płatności, co natychmiast odbiło się na płynności finansowej Damen Naval.
Jak podkreślają eksperci, rząd w Hadze nie miał innego wyjścia. „Damen to filar holenderskiego przemysłu obronnego, bez nich nie mamy jak realizować krajowych zamówień”, powiedział adwokat specjalizujący się w prawie sankcyjnym, Yvo Amar, w rozmowie z mediami.
W tle pozostaje jednak poważna sprawa karna. Prokuratura Generalna prowadzi śledztwo wobec cywilnej części Damen Shipyards, podejrzewanej o korupcję, fałszowanie dokumentów oraz obchodzenie unijnych sankcji wobec Rosji. Proces może ruszyć pod koniec 2025 roku. Damen stanowczo odmawia komentarza w tej sprawie, podobnie jak ministerstwa obrony i gospodarki.
Rząd argumentuje, że pomoc finansowa dotyczy wyłącznie działu wojskowego firmy Damen Naval, który jest formalnie oddzielną spółką. Jednak według części parlamentarzystów wsparcie dla spółki związanej z grupą objętą śledztwem może podważać zaufanie do państwowej polityki przemysłowej.
Damen Naval buduje obecnie cztery fregaty dla marynarki Holandii i Belgii oraz uczestniczy w przetargach na nowe okręty podwodne. Firma zatrudnia 12 tys. pracowników i prowadzi działalność w 20 krajach.
Z Hagi Patryk Kulpok (PAP)
pmk/ mms/
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych