• <
nauta_2024

Nie tylko pływa, ale i jeździ. Pierwszy amfibijny statek do przewozu załóg do obsługi offshore oddany do użytku

rk

15.02.2023 11:54 Źródło: CRC
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nie tylko pływa, ale i jeździ. Pierwszy amfibijny statek do przewozu załóg do obsługi offshore oddany do użytku

Partnerzy portalu

Nie tylko pływa, ale i jeździ. Pierwszy amfibijny statek do przewozu załóg do obsługi offshore oddany do użytku - GospodarkaMorska.pl
CRC

Brytyjska firma Commercial Rib Charter (CRC) oddaje do użytku unikalny statek do przewozu załogi, zaprojektowany z myślą o wyzwaniach związanych z morską farmą wiatrową RWE Scroby Sands. Jednostka, nazwana CRC Walrus, jest pierwszym na świecie amfibijnym statkiem do przewozu załogi.

Jednostka o długości 13 metrów jest wprowadzana do użytku na terenie Scroby Sands po niedawnym zakończeniu prób lądowych i morskich. Firma Commercial Rib Charter, która dotąd dostarczała szeroką gamę statków przeznaczonych do zadań związanych z transportem ludzi i sprzętu, a także dozoru technicznego, określiła przedsięwzięcie jako bardzo techniczne i wyjątkowe, wykorzystując swoje doświadczenie we współpracy z brytyjską firmą Diverse Marine. Projekt powstał we współpracy z niemieckim inwestorem RWE. Stocznia zlokalizowana na wyspie Wright ma również duże doświadczenie w projektowaniu i budowie szerokiej gamy statków do przewozu załóg i podobnych jednostek dla przemysłu komercyjnego.

Farma wiatrowa Scroby Sands, która została oddana do użytku w 2004 roku składa się z 30 turbin wiatrowych, zlokalizowanych na obszarze, gdzie głębokość akwenu wynosi od 13 do 20 metrów. Znajduje się nieco ponad trzy kilometry od brzegu, acz jego linia jest bardzo zmienna z powodu siły pływów, co wpływa na spiętrzenie oraz zmiany głębokości. To utrudnia dostęp tradycyjnym statkom przeznaczonym do działań serwisowych. Zagraża im szczególnie możliwość wejścia na mieliznę, co może też doprowadzić do uszkodzeń. Operator farmy wiatrowej RWE zwrócił się do rodzimej firmy w poszukiwaniu unikalnego rozwiązania, które byłoby w stanie poradzić sobie z warunkami panującymi w tej lokalizacji. CRC wykorzystała swoje doświadczenie w zakresie statków poruszających się w płytkiej wodzie opracowała jednostkę CRC Walrus. Według projektantów, statek łączy w sobie komfort i bezpieczeństwo standardowego statku do obsługi farm wiatrowych z możliwościami i wszechstronnością amfibii.

Unikalna konstrukcja pozwala statkowi pracować na głębokości poniżej metra. Gdy znajduje się właściwie przy dnie akwenu lub ma wejść na brzeg, z kadłuba są opuszczane trzy hydraulicznie sterowane koła. Statek ma "napęd na wszystkie koła", a na lądzie jest sterowany za pomocą dedykowanych urządzeń pokładowych. Wracając do wody wykorzystuje dwa silniki zaburtowe OXE 300hp diesel, które dają mu prędkość pomiędzy 23 a 29 węzłów. Jest wyposażony również w chłodzony powietrzem generator 240v i agregat hydrauliczny o mocy 37kW.

Statek jest przeznaczony do transportu ośmiu osób na miejsce pracy. Jednostka jest na tyle nieduża i zautomatyzowana, że do jej obsługi wystarczą dwie osoby. Maksymalna ładowność wynosi do 1000 kg. W wyposażeniu pokładowym znajduje się posiadająca podstawowe udogodnienia kuchnia, a także łazienka z ciepłą wodą.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.