"Akademik Fiodorow", statek flagowy rosyjskiej floty polarnej, wpłynął we wtorek do Kapsztadu, skąd po uzupełnieniu zapasów ruszy do brzegów Antarktydy, gdzie Kreml poszukuje gazu i ropy i dokąd już zmierzają inni naukowcy z grupy BRICS.
Kapsztad ma być w najbliższym czasie portem, z którego wypływać i wylatywać będą statki i samoloty biorące udział w 70. już rosyjskiej wyprawie na Antarktydę, gdzie Rosja utrzymuje pięć całorocznych stacji badawczych.
W tym samym czasie, gdy "Akademik Fiodorow" uzupełnia zapasy na południowych krańcach RPA, z brazylijskiego portu Rio Grande wyruszył inny rosyjski lodołamacz "Akademik Triosznikow", na pokładzie którego znajduje się 61 naukowców z siedmiu krajów - Argentyny, Brazylii, Chile, Chin, Indii, Peru i Rosji. Według południowoafrykańskich mediów dołączą też do nich badacze z RPA.
Oficjalnie wyprawa ma znaleźć odpowiedź na pytania, dotyczące przyszłości środowiska planety i jaki wpływ na nią mają zachodzące na naszych oczach zmiany klimatu. Jednak południowoafrykański magazyn „Daily Maverick” informował wielokrotnie, że wschodnia Antarktyda, dokąd zmierza wyprawa, potencjalnie zawiera około 70 mld ton ropy naftowej i gazu, sugerując, że to przede wszystkim te surowce interesują rosyjskich polarników.
Wyprawa ma trwać 60 dni, w czasie których ponad 500-osobowa międzynarodowa ekipa naukowców pokona dystans 20 tys. km i odwiedzi przybrzeżne stacje badawcze należące do Chin, Indii i Rosji.
Od czasu rozpoczęcia inwazji na Ukrainę Rosja została wykluczona z wielu międzynarodowych projektów badawczych, a rosyjskie instytucje naukowe zostały odcięte od swoich zachodnich odpowiedników. W sposób bezprecedensowy, jak na naukowców, zareagowała międzynarodowa społeczność polarników, która podczas dorocznego forum zarządzania Antarktydą w czerwcu 2022 r. bardzo ostro potępiła rosyjską napaść na sąsiedni kraj.
Izolowana Rosja szuka nowych partnerów w szybko rozszerzającej się grupie państw BRICS, którzy, zapewniając o swej neutralnej postawie wobec prowadzonej przez Moskwę wojny, chętnie korzystają z oferowanych misji badawczych. W obecnej polarnej wyprawie uczestniczą wszyscy założyciele grupy – Brazylia, Rosja, Indie, Chiny i RPA.
Tadeusz Brzozowski
tebe/ zm/
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów