Wielka Brytania nałożyła w czwartek sankcje na 18 tankowców przewożących rosyjską ropę naftową i cztery przewożące rosyjski skroplony gaz ziemny (LNG). To najobszerniejszy jak dotychczas pakiet sankcji wymierzonych w tzw. "flotę cieni", czyli statki używane przez Rosję do omijania embarga.
Jak przekazało w komunikacie brytyjskie ministerstwo spraw zagranicznych, szacuje się, że tylko w ubiegłym roku 18 tankowców objętych teraz sankcjami przetransportowało ropę naftową o wartości około 4,9 mld dolarów. Dodano, że tym samym okresie liczba tankowców z "floty cieni", objętych sankcjami, wzrosła do 43, a znaczna liczba tych, na które poprzednio nałożono ograniczenia, została zmuszona do bezużytecznego postoju poza portami na całym świecie i jest niezdolna do dalszego zapewnienia funduszy na wojnę Rosji przeciw Ukrainie.
Podkreślono, że funkcjonowanie "floty cieni" nie tylko podważa skuteczność sankcji nałożonych na Rosję po inwazji na Ukrainę, ale też stanowi zagrożenie dla środowiska naturalnego, ponieważ lekceważenie przez Kreml standardów bezpieczeństwa grozi wyciekami. Jak dodano, to również zagrożenie dla bezpieczeństwa ma morzu i bezpieczeństwa handlu światowego.
"Musimy zwalczać wrogie działania Rosji na każdym kroku, niezależnie od tego, czy chodzi o nielegalne taktyki mające na celu zwiększenie wojennego budżetu Putina, wykorzystywanie przez (Moskwę) cyberataków, czy barbarzyństwo na linii frontu w Ukrainie. Wielka Brytania przewodzi szarży przeciwko desperackim i niebezpiecznym próbom Putina, by utrzymać swoje dochody z (surowców) energetycznych. (Rosyjska) flota cieni zagraża liniom brzegowym w całej Europie i na świecie" - oświadczył minister spraw zagranicznych David Lammy.
Statki wpisane na listę sankcyjną nie będą mogły wpływać do brytyjskich portów, nie zostaną wpisane do rejestru statków Wielkiej Brytanii, a jeśli się w nim znajdują - zostaną z niego wykreślone i mogą zostać skierowane do brytyjskich portów w celu zatrzymania.
Z Londynu Bartłomiej Niedziński
bjn/ szm/
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland