Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg i Europejska Agencja Rozwoju z Kielc podpisały 17 października, podczas II Międzynarodowej Konferencji „Polska – Ukraina – Świętokrzyskie. Przestrzeń dla wspólnego biznesu”, list intencyjny, zapowiadający ich ścisłą współpracę. Sygnatariusze zawarli w dokumencie porozumienie na rzecz rozwoju współpracy w dziedzinie logistyki, a także utrwalenia i rozwoju kontaktów biznesowych.
Konferencję, przy okazji której doszło do podpisania listu intencyjnego, organizuje Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza Przedstawicielstwo w Kielcach oraz właśnie Europejska Agencja Rozwoju z Kielc.
– Tegoroczna konferencja to dla Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej oraz Europejskiej Agencji Rozwoju bardzo ważne wydarzenie. Cieszymy się ze współpracy z Zarządem Portu Morskiego Kołobrzeg, tak dynamicznej działalności portu oraz zaangażowania pana prezesa i całego zespołu portu. Pomagając Ukrainie w wysiłkach wojennych i gospodarczych pomagamy jednocześnie sobie, budując silną i sprawną gospodarkę polskim – przekazał Mirosław Kopik, dyrektor PUIG w Kielcach i prezes EAR.
– Nasza natychmiastowa odpowiedź na potrzebę pilnej pomocy Ukrainie, doprowadziła do powstania nowych korytarzy transportowych. W podpisaniu tego listu upatrujemy więc szansę na utrwalenie powstałych powiązań i nawiązanie nowych kontaktów biznesowych. Wydarzenia ostatnich lat dowiodły na przykładzie Kołobrzegu, że tylko dobrze przygotowana infrastruktura transportowa w małych portach, umożliwia dywersyfikację działalności w regionach typowo turystycznych, które są wrażliwe na występowanie nagłych zdarzeń. Mam na myśli nie tylko działania wojenne, ale i np. COVID, wzrost cen czy choćby złą pogodę – wskazał Artur Lijewski, prezes Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg.
Rozwój współpracy wynikał z doświadczeń, jakie miały miejsce niedługo po agresji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Już na początku kwietnia tego samego roku z kołobrzeskiego portu wypłynął transport ukraińskiego zboża, które nie mogło opuścić zaatakowanego kraju przez zablokowane porty czarnomorskie. Od tego czasu, w ramach tranzytu przez Polskę, z Kołobrzegu m.in. do Rotterdamu, a dalej głównie do krajów Afryki, wypłynęły tysiące ton ukraińskich produktów agro. Stworzone w ten sposób korytarze transportowe zaczęli wykorzystywać także krajowi kontrahenci, w tym pochodzący z południowych części kraju.
Zarówno zarząd kołobrzeskiego portu jak i Agencja zadeklarowały, że widzą potencjał w obsłudze portu w obszarach gospodarczych ważnych dla firm z obydwu regionów i postanawiają nawiązać współpracę służącą uzyskaniu efektu synergii działań, wymianie doświadczeń i osiąganiu wzajemnych korzyści. Podpisanie listu ma doprowadzić do jak najszybszej realizacji współpray w zakresie transportu i tym samym do wzrostu potencjału gospodarczego regionów.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął